måndag 29 juni 2015

The Heir - Kiera Cass

Titel: The Heir
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #4
Sidor: 342

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Twenty years ago, America Singer entered the Selection and won Prince Maxon’s heart. Now the time has come for Princess Eadlyn to hold a Selection of her own. Eadlyn doesn’t expect her Selection to be anything like her parents’ fairy-tale love story. But as the competition begins, she may discover that finding her own happily ever after isn’t as impossible as she always thought.

The Selection har varit en av mina favoritserier sedan jag läste den första boken, men jag måste säga att jag var aningen skeptisk när trilogin skulle få två till böcker. Självklart så ville jag ändå läsa The Heir, och även om den inte riktigt var lika bra som originalserien, så gillade jag den ändå mycket.

Handlingen är oerhört fängslande och jag tycker helt klart att det säger något om Kiera Cass och hennes berättarteknik. Trots att jag faktiskt inte alls var särskilt förtjust i huvudkaraktären så var det ändå nästan omöjligt att sluta läsa. Och det, om något, är ett högt betyg när det kommer från mig. Jag är dessutom barnsligt förtjust i hela Selection processen, vilken kan liknas vid dagens The Bachelor/Bachelorette serier. The Heir är kanske inte den djupaste boken, men det är ett väldigt nöje för stunden, och jag gillar den så mycket.

Karaktärerna var som sagt lite sisådär, och jag hade väldigt svårt för Eadlyn. Hon är bortskämd, egoistisk och tanklös. Och det är ungefär det snällaste jag har att säga om henne. Redan från början drev hon mig till vansinne, och hennes kommentarer och beteende var bara för mycket ibland. Jag har så svårt att förstå hur någon som kommer från sådana fantastiska föräldrar kan vara så här hemsk. Och allra helst när hennes bröder alla verkade vara sympatiska och charmiga karaktärer. Bortsett från Eadlyn så gillade jag att träffa de gamla karaktärerna, och jag tycker mycket om flera av the Selection killarna. Framförallt Kile, Henri, Fox och Erik. Jag har faktiskt ingen favorit än så länge, och det ska bli sjukt spännande att se hur det kommer att sluta.

Trots en förvånansvärt frustrerande huvudkaraktär så var The Heir en riktigt bra bok, och jag gillade den mer än vad jag hade förväntat mig. Väldigt beroendeframkallande, och personligen så längtar jag väldigt efter den sista och avslutande boken. Rekommenderas till dig som gillar originalet.


8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar