torsdag 4 februari 2016

Demon Road - Derek Landy

Titel: Demon Road
Författare: Derek Landy
Serie: Demon Road #1
Sidor: 508

Full of Landy’s trademark wit, action and razor sharp dialogue, DEMON ROAD kicks off with a shocking opener and never lets up the pace in an epic road-trip across the supernatural landscape of America. Killer cars, vampires, undead serial killers: they’re all here. And the demons? Well, that’s where Amber comes in...Sixteen years old, smart and spirited, she’s just a normal American teenager until the lies are torn away and the demons reveal themselves.45

Forced to go on the run, she hurtles from one threat to another, revealing a tapestry of terror woven into the very fabric of her life. Her only chance rests with her fellow travellers, who are not at all what they appear to be…


Om jag inte hade sett Nellas recension (superbra blogg, btw) av den här boken hade den nog tyvärr gått mig förbi. Men den enda recension jag sett av boken gjorde mig övertygad om att jag MÅSTE läsa den, och det dröjde inte länge förrän jag hade beställt hem den. Och tur var väl det, för jag absolut älskade Demon Road.

Handlingen var väldigt spännande och väldigt rolig. Jag har inte läst något av Derek Landy innan, men nu är jag väldigt nyfiken på hans Skulduggery Pleasant serie. Men Demon Road handlar alltså om Amber som en dag upptäcker att hon är en Demon. Det känns kanske lite som TV-serien Supernatural, och det är mycket bilåkande och många monster. Det är tidvis riktigt obehagligt, och det fanns en del plot twister jag inte såg komma. Jag uppskattar dessutom att huvudpersonen inte är allt igenom god (även om hon försöker), och slutet var verkligen actionpackat och fullt av spänning. Att säga att jag längtar efter nästa bok i serien är något av en underdrift.

Av karaktärerna så gillade jag verkligen Amber. Från början är hon bara en normal tjej. Hon är överviktig och har inga riktiga vänner. Men hon tar samtidigt ingen skit, och jag syftar allra helst på där i början på och efter hennes jobb. Hon växer i sig själv under bokens gång, och som jag redan nämnt är hon inte helt god. Men det är trevligt med en sådan nyanserad karaktär, och det var omöjligt att inte tycka om henne. I övrigt så gillade jag dessutom Milo, och jag absolut älskade Glen. Han fick mig att skratta vid var och varannan sida, och var bara så charmig.

Demon Road var en riktig överraskning, och jag var inte beredd på att bli så förälskad i den som jag nu är. Men det fanns inget jag inte gillade, och jag längtar ihjäl mig efter nästa bok i serien. Rekommenderas varmt. 



9,5 / 10

4 kommentarer:

  1. Oh, vad kul att jag fick någon ny att upptäcka geniet som är Derek Landy! Skulduggery Pleasant serien är ännu bättre i mina ögon, men det tar några böcker innan serien verkligen tar fart, runt bok fyra-fem är när den går från underhållande till otrolig. Längtar också efter Demon Road uppföljaren, håller tummarna för att den är lika bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja verkligen! :) Jag måste försöka få tag på Skulduggery Pleasant böckerna snart. Och jag längtar ihjäl mig efter uppföljaren. Demon Road var en fantastisk överraskning. :)

      Radera
  2. Jag gillar verkligen bokomslaget och baserat på din recension så verkar boken jättebra med! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, den här var helt fantastisk. Så rolig och spännande. Rekommenderar den mer än gärna. :)

      Radera