fredag 13 december 2013

Etiquette & Espionage - Gail Carriger

Titel: Etiquette & Espionage
Författare: Gail Carriger
Serie: Finishing School #1
Sidor: 312

Fourteen-year-old Sophronia is a great trial to her poor mother. Sophronia is more interested in dismantling clocks and climbing trees than proper manners—and the family can only hope that company never sees her atrocious curtsy. Mrs. Temminick is desperate for her daughter to become a proper lady. So she enrolls Sophronia in Mademoiselle Geraldine's Finishing Academy for Young Ladies of Quality.

But Sophronia soon realizes the school is not quite what her mother might have hoped. At Mademoiselle Geraldine's, young ladies learn to finish...everything. Certainly, they learn the fine arts of dance, dress, and etiquette, but they also learn to deal out death, diversion, and espionage—in the politest possible ways, of course. Sophronia and her friends are in for a rousing first year's education.


Jag är en av de få som inte läst något av Gail Carriger förrän nu. Jag gav Soulless ett försök för ett par år sedan, men lade snabbt ifrån mig den eftersom jag inte fastnade. Jag hade nyligen börjat läsa på engelska igen, så det kan bero på att språket blev lite för omständigt för min del. Hur som helst, jag blev väldigt glad när hon skulle släppa en YA bok, och Etiquette & Espionage har därför funnits på min TBR-lista ett bra tag. Så här i efterhand så gillade jag boken, men tyvärr hade jag förväntat mig mer och blev därför lite besviken.

Egentligen var jag inte så sugen att läsa en steampunk bok när jag plockade upp Etiquette & Espionage, och jag tror att det var delvis därför jag hade så svårt att fastna för boken. Jag är dock väldigt imponerad av alla steampunkelement som fanns med..mekaniska husdjur, luftskepp, robotar..you name it, och det här är en perfekt bok för dem som är nyfiken på just steampunk.
En annan sak som gjorde att jag inte riktigt fastnade för handlingen var att boken blev lätt lite seg. Mycket tid läggs på karaktärerna och världsuppbyggnaden, och tyvärr blev handlingen och tempot lidande. Någonstans mot slutet upptäckte jag dock att jag var totalt fast och kunde knappt lägga ifrån mig boken.

När det kommer till karaktärerna så gillade jag verkligen Sophronia. Hon var väldigt charmig, smart, nyfiken, och rolig. En frisk fläkt att läsa om. De övriga karaktärerna var helt okej, jag kände inte riktigt att jag lärde känna någon utav dem, men på det stora hela ett intressant gäng.

Det känns lite som att jag bara klagat nu, men jag gillade faktiskt Etiquette & Espionage..allra helst framåt slutet. Humorn var fantastiskt rolig och världen ganska intressant. Jag är helt klart tillräckligt intresserad för att läsa fortsättningen, och tror att den kommer vara ännu bättre.

Favoritcitat:

“What’s that?” she asked the girl, wrinkling her nose.
“Oh, that? That’s just Pillover.”
“And what’s a pillover, when it’s at home?”
“My little brother.”
“Ah, I commiserate. I have several of my own. Dashed inconvenient, brothers.”

6 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar