torsdag 7 juli 2016

Dans för en död prinsessa - Lo Kahn

Titel: Dans för en död prinsessa
Författare: Lo Kahn
Serie: Tvillingmåne #1
Sidor: 497
Recex: Ja

En tjuv, en slottspiga och en ung soldat är bara några av dem som fångas upp i den dödliga kampen om dubbeltronen och den söndrade världens öde. Stig in under tvillingmånarnas sken, till en värld där dröm och verklighet är två sidor av samma mynt, där gudarna har fallit och de levande och de döda vandrar sida vid sida.

Den mystiska drottningen Ysabel har styrt Ghend i över en mansålder. Det sägs att hon är trollkunnig och inte åldras. Välstånd och fred råder, och riket är mäktigare än någonsin. Men en spricka har uppstått mellan de levandes och de dödas värld. Skuggorna tätnar i söder. Fladdermössen flyr Länderna i väster. Dagvandrarna rör på sig och gudarna är oroliga. Världen håller på att rasa samman. Balansen måste återställas och vissa tror att prinsessan Leana kan rädda dem alla. Problemet är bara att hon har varit död sedan drottning Ysabel kom till makten...


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag blev genast nyfiken på Dans för en död prinsessa när jag hörde talas om den, och det är inte ofta jag blir så peppad på en bok av en svensk författare. Jag hade turen att få den som recensionsexemplar, och läste den nästan genast. Och det visade sig att min första föraning var rätt, för jag tyckte väldigt mycket om den här boken.

Handlingen kunde te sig aningen långsamt, och det var mycket världsuppbyggnad. Men jag gillade den ändå mycket, allra helst efter att jag kommit in i det hela och började förstå hur allt låg till. Det är spännande, och det känns episkt, även om jag saknar förklaringar till saker. Jag antar dock att det är sådant man får reda på i kommande böcker. Sista delen av boken var den jag tyckte mest om, även om man introducerades för helt nya karaktärer. Dock hade jag hoppas på att få återkomma till det första gänget, eller åtminstonde knyta ihop allas resa framåt slutet. Vilket inte hände, och det stör mig lite för det känns som att boken inte fick ett avslut alls. Det är inte ens en cliffhanger, utan helt plötsligt är det bara över. Men det gör åtminstonde så att jag väldigt gärna önskade att jag hade uppföljaren framför mig redan nu.

När det kommer till karaktärerna så finns det många, och det blir flera olika perspektiv. Vilket gjorde det svårt att lära känna någon på djupet, och det drar tyvärr ner lite på betyget för mig. Jag vill gärna att berättelsen fördjupas hos karaktärerna, och det saknar jag här. Men om jag ska utse favoriter så är jag väldigt nyfiken på hur det kommer att gå för Noor, Jelicke och Hvlad (som var den jag gillade allra mest). Plus dock för väldigt oväntade karaktärstwister, och att ingen verkar gå riktigt säker.

Själva världen var väldigt intressant, men det krävs sin läsare för att kunna hänga med på allt som händer. Alla varelser, religioner, gudar, världar, och regler. Det kunde bli aningen rörigt, och ibland fick jag känslan av att författaren ville för mycket, helt enkelt. Men samtidigt fascinerande och väluppbyggt. Så jag gillar det.

Dans för en död prinsessa är en stark bok för ett fantasyfan. För en nybörjare kan den dock kanske te sig lite för krånglig. Jag har en del blandade åsikter, och just bristen på anknytning till karaktärerna är jag inte helt nöjd med. Men i det stora hela så gillade jag boken. Mycket. Och jag kommer definitivt att läsa fortsättningen, jag vill ha mer NU. Rekommenderas gärna. 
 

7 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar