söndag 31 juli 2016

Omens - Kelley Armstrong

Titel: Omens
Författare: Kelley Armstrong
Serie: Cainsville #1
Sidor: 486

A life shattered in one moment. 
Olivia Jones has lived a life of privilege and good fortune. But on the eve of her wedding she discovers two shocking facts. One - she was adopted. Two - her biological parents are notorious serial killers. 

A young woman forced on the run. 
With her life in immediate danger, Liv must face reality in the most brutal way. But then she is confronted with a tantalising hope - is it possible her parents are innocent? 

And the mysterious town that gave her sanctuary. At a price. 
Arriving at the remote town of Cainsville, Liv believes she has found the perfect place to hide while she fights to discover the truth. But Cainsville is no ordinary town - and Liv's arrival was no accident... 

Omens är en bok jag varit lite halvnyfiken på sedan den kom ut. Men av någon anledning har jag inte beslutat mig för att köpa hem den förrän nu, och wow, så bra den var.

Handlingen är väldigt spännande, och jag älskade den. Själva mysteriet med Olivias föräldrar, och om de är skyldiga eller inte, är något jag kommer att fundera länge på (och något som garanterar att jag behöver resten av serien NU). Den minimala paranormala aspekten gör mig också väldigt nyfiken, och jag kan knappt vänta på att lära mig mer om den. Men i det allra största så är det en oerhört spännande thriller, och en jag absolut avgudade redan från första sidan.

Olivia är en väldigt intressant karaktär, och jag tyckte om henne så mycket. Hon var smart och modig, och jag gillade hennes vilja att stå på egna ben. Dessutom älskade jag hennes humor, och replikskiftet mellan Liv och Gabriel var sanslöst underhållande. Gabriel tyckte jag för övrigt också mycket om, och han känns som en väldigt komplex karaktär. Ett stort plus också för avsaknaden av romans (även om jag är säker på att den kommer att byggas upp under kommande böcker), jag gillar när saker och ting får ha sin tid.

Omens var en riktig överraskning, och en bok som jag absolut älskade. Jag vill både ha resten av böckerna i serien, plus känner ett stort behov att läsa allt som Armstrong har skrivit tidigare (med undantag för de böcker jag redan läst). Välkommen till min favoritlista önskar jag både Omens & Kelley Armstrong själv. Rekommenderas varmt.

Favoritcitat:


“First you buy me a mocha. Then you let me help you hide a body. Now you take me to a biker clubhouse. Best. Day. Ever.”

“Also, the killing of small animals is the entrance ramp onto the serial killer superhighway. Damn. I bet the cat knows that. He picked me because I can't hurt him, or I'd be fulfilling my biological destiny. So I'm screwed. The cat stays. Unless you'll kill him...How does fifty bucks sound?”


9 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar