fredag 16 september 2016

The Bane Chronicles - Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan & Maureen Johnson

Titel: The Bane Chronicles
Författare: Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan & Maureen Johnson
Serie: The Bane Chronicles #1-11
Sidor: 507

Fans of The Mortal Instruments and The Infernal Devices can get to know warlock Magnus Bane like never before in this collection of New York Times bestselling tales, in print for the first time with an exclusive new story and illustrated material.

This collection of eleven short stories illuminates the life of the enigmatic Magnus Bane, whose alluring personality, flamboyant style, and sharp wit populate the pages of the #1 New York Times bestselling series, The Mortal Instruments and The Infernal Devices.
 


Novellsamlingen om Magnus Bane har varit ett måste på min att läsa lista sedan nyheten först kom (för några år sedan). Jag läste faktiskt de två första novellerna i e-bok form, men beslöt mig sedan för att vänta på hela samlingen. Men trots allt så har det dröjt ända tills nu för mig att läsa den, och det ångrar jag lite eftersom jag gillade boken väldigt mycket.

Jag hade egentligen tänkt recensera novellerna var för sig i miniformat, men sedan kändes det som att det skulle bli lite för repetetivt. Alla som läst Cassandra Clares böcker har ju koll på vem Magnus Bane är, och The Bane Chronicles innehåller 11 stycken noveller, skrivna av Clare, Sarah Rees Brennan & Maureen Johnson, om Magnus liv genom åren. Vissa älskade jag och vissa (några få) var bra, men trollband mig inte. I regel så märkte jag dock att jag föredrog samarbetet med Brennan framför Johnson. Av novellerna så var min absoluta favorit The Midnight Heir. Vilken var både hjärtskärande, spännande och gjorde mig oerhört peppad på den kommande serien, The Last Hours. Dessutom älskade jag att få återse karaktärerna från TID (jag älskar den serien oerhört, och har velat läsa om den hur länge som helst. Men jag kommer ihåg hur mycket Clockwork Princess krossade mig, och bara att träffa karaktärerna för en kort stund här fick mig att börja storgråta). Andra favoriter var Saving Raphael Santiago, The Last Stand of the New York Institute och The Course of True Love (and First Dates).

Magnus Bane själv är ju en vansinnigt intressant och charmig karaktär, och det var ett nöje att få följa honom här. Jag var väldigt förtjust i att få en lite större inblick på hans första tid med Alec (OTP!), och jag gillade att få återse så många andra karaktärer som vi inte sett dem innan. Särskilt mycket gillar jag även vänskapen mellan Magnus, Catarina och Ragnor Fell.

The Bane Chronicles var både spännande, rolig och mysig, och jag tyckte mycket om att lära känna en av mina favoritkaraktärer bättre. Som vanligt när det kommer till Cassandra Clare så hamnar boken bland mina favoriter, även om jag inte skulle rekommendera den till någon som inte är insatt i hennes värld av Shadowhunters och Downworlders.

Favoritcitat:

“Isabelle. Let me just follow up by describing what a big mistake you would be making if you broke up with Alec. The Lightwoods are seriously hot people. some people say the Herondales used to be hot, but think about it-not only do we outnumber them, but we took their last hottie and we made him ours. obviously, we won the victory.”  


Spoilers för TID -->
“I understand what you mean about Will, but Will was lonely and wretched in the days when he behaved badly. James has been wrapped in love all his life.”
“Betrayed!” Will muttered. “Cruelly maligned by my friend and now by my own cherished wife, scorned, my name blackened—”
“I see you are still fond of histrionics, Will,” said Magnus. “As well as still handsome.”


8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar