fredag 2 september 2016

United as One - Pittacus Lore

Titel: United as One
Författare: Pittacus Lore
Serie: Lorien Legacies #7
Sidor: 449

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

The Mogadorians have invaded Earth. Their warships loom over our most populated cities, and no country will risk taking them head on. The Garde are all that stand in the way, but they’ll need an army of their own to win this fight.

They’ve teamed up with the US military, but it might not be enough. The Garde need reinforcements, and they’ve found them in the most unexpected place. Teenagers from across the globe, like John Smith’s best friend, Sam, have developed abilities. So John and the others must get to them before the Mogs, because if they don’t their enemies will use these gifted teens for their own sinister plan.

But after all the Mogadorians have taken from John—his home, his family, his friends, and the person he loves most—he might not want to put any more lives in danger. He’s got nothing left to lose, and he’s just discovered he has been given an incredible new Legacy. Now he can turn himself into the ultimate weapon. So will he risk his life to save the world, or will he realize that power in numbers will save us all?
 


Lorien Legacies har helt klart kommit att bli en av mina favoritserier, och jag har längtat väldigt efter denna sista och avslutande del i serien. Förväntningarna var höga, och mestadels levde boken upp till dessa.

United as One tar en väldigt mörk vändning, och efter The Fate of Tens slut (--> där Sarah dog), så känns allt väldigt deprimerande. Det är en läsupplevelse som tar lite på krafterna, och i vanliga fall så borde jag älska det. Av någon anledning så tycker jag dock att det här är en av de "sämsta" böckerna i serien, trots att jag ändå tycker väldigt mycket om den. Handlingen är spännande, och det är mycket action. Men ändå kändes boken lite långdragen. Jag vet inte om jag läste den vid fel tillfälle, men efter bok fem och sex så hade jag förväntat mig liiiite mer, helt enkelt. Jag var dock väldigt förtjust i slutet och epilogen.

Av karaktärerna så gillar jag de flesta. Four, Six och Nine kommer alltid att vara mina favoriter. Jag älskar Sam, tycker bra om Marina och Ella, och tycker inte alls om Five. Jag gillar dessutom att det var Four och Six som var berättarrösterna i den här boken. Det passade liksom bäst så.

United as One var en riktigt bra bok, och en oerhört bra avslutning på serien. Jag gillade den mycket, även om jag kanske hade förväntat mig lite mer. Fantastisk serie dock, och en jag gärna rekommenderar.


8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar