torsdag 7 september 2017

Papperssjälar - Emma Johansson

Titel: Papperssjälar
Författare: Emma Johansson
Serie: -
Sidor: 335

Emilia är inte så peppad på livet längre. Hon har inte varit det sen den där dagen förra våren när Theresia blev påkörd av tåget. Men varför påverkar det Emilia så mycket? Det var en fruktansvärd olycka, och hela skolan sörjer, men Emilia var aldrig nära vän med Theresia. Bara ytligt bekanta. Men det är något med den populära tjejens död som stör henne. Något som gör den nya vänskapen med Viktor, Theresias äldre bror, riktigt jobbig.
Ingen annan förstår varför Emilia förändrats så mycket, eller varför hon är så obekväm i Viktors sällskap. Men sanningen är att Emilia har en hemlighet som rör Theresias död. En hemlighet som kan förändra allt.
 


När jag hörde nyheten om att Emma Johanssons debutbok Papperssjälar skulle bli publicerad blev jag eld och lågor. Emmas blogg har länge tillhört mina absoluta favoriter och Emma själv är en av mina favorit "bokkompisar". Så det var med spänd förväntan jag påbörjade Papperssjälar. Och den här boken, den här boken gick rakt in i själen på mig.

Redan i prologen var jag fast, och det finns en sorts skyndsamhet i läsningen. Jag drevs framåt för jag behövde få veta vad som hade hänt. Det finns dessutom en scen i den här boken som nästan helt överensstämmer med en händelse i mina tonår, en händelse som jag sedan länge lagt bakom mig men som jag nu när jag läste, genast slungades tillbaka till. Och det knäckte mig totalt. Den här brutaliteten med att vara tonåring är det inte många författare som lyckas beskriva det så komplett som Emma gör, men det var som att jag var 16 år igen under några timmar.

Handlingen är både vacker och viktig. Det finns så många tonåringar som mår psykiskt dåligt och fler böcker som denna behövs. Men förutom det så finns det också så många härliga scener. Den med Maja och Amar i gallerian fick mig att fnissa som en dåre. Relationen mellan Emilia och Viktor är vansinnigt mysig och fin. Papperssjälar fick mig helt enkelt att bli kär i kärleken.

Papperssjälar var en bok som fullkomligt uppslukade mig. I slutet grät jag så mycket att jag var tvungen att sluta läsa ett tag. Jag har skrattat, jag har gråtit (vansinnigt mycket) och jag fullkomligt älskade den. Känslostormar å sido dock, skulle jag ha varit lika förälskad om jag inte knutit den så starkt till mina egna upplevelser? Ja, förmodligen. Papperssjälar är fantastisk, och Emma Johansson är definitivt en välkommen röst bland Sveriges ungdomsböcker. Läs, bara läs.
 

9 / 10 

8 kommentarer:

  1. Denna låter riktigt bra. Måste skriva upp den på min att läsa lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var fantastisk! Hoppas du kommer att tycka om den. :)

      Radera
  2. Wow, så kul att du har en koppling till författaren sedan innan! Boken låter väldigt fin, funderar på att välja den som läsning till en av bokklubbarna jag är med i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du valde att läsa den, den är verkligen värd det. Så himla fin (och det är Emma med). :)

      Radera
  3. I haven't heard of this one! I'm glad you loved it so much!

    Great review,
    ~Brittany @ Brittany's Book Rambles

    SvaraRadera
    Svar
    1. It's a swedish author so I'm not surprised. But it was so amazing that I feel like translating it for you just so you can read it. :P

      Radera
  4. Den här måste skrivas upp på läslistan!

    SvaraRadera