torsdag 5 juli 2012

Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor

Titel: Daughter of Smoke and Bone
Författare: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke and Bone #1
Sidor: 418

Around the world, black handprints are appearing on doorways, scorched there by winged strangers who have crept through a slit in the sky.

In a dark and dusty shop, a devil's supply of human teeth grows dangerously low.

And in the tangled lanes of Prague, a young art student is about to be caught up in a brutal otherwordly war.

 "Once upon a Time, an angel and a devil fell in love.
 It did not end well."

Jag tänker inte beskriva bokens handling, jag tycker det är bättre att gå in i denna makalösa historia utan någon förvarning.

I början av boken var det flera gånger jag fick ta en liten paus för att se alla platser och framförallt alla karaktärer framför mig. Beskrivningarna är så levande och detaljrika att jag behövde en stund att verkligen ta in allt. Språket är poetiskt och vackert, Laini Taylor kan verkligen skriva.

Huvudpersonen Karou är en fenomenal karaktär. Hon har blått hår, hennes teckningar består av monster, hon talar en massa språk och kan få saker att hända genom att önska dem.
Karou är egensinnig och spännande, hon vet inte riktigt vem hon är och känner en tomhet som inte går att fylla inom sig. 
Jag älskar alla karaktärerna, Brimstone, Issa, Kishmish, Yasri, Madrigal, Zuzana.. alla är fantastiska med en egen personlighet och ett eget djup.
Sen har vi förstås Akiva, kärleksintresset. Han är fängslande, men något gör att jag inte tycker om honom lika mycket som de andra. Kanske för att jag inte förväntade mig en sådan kärlekshistoria som det utvecklade sig till.

Jag älskar första delen av boken, den är actionfylld, spännande, mystisk, magisk och alldeles, alldeles underbar. 
Andra delen är en exeptionell kärlekshistoria, hjärtskärande vacker, men det var tyvärr inte det jag förväntade mig och därför hade jag lite svårt att engagera mig. 
Slutet var lite sorgligt och spännande på samma gång och jag planerar att förhandsboka Days of Blood and Starlight tills den släpps i November.

                                                             8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar