måndag 6 april 2015

Minirecensioner x 2

Titel: Slide
Författare: Jill Hathaway
Serie: Slide #1
Sidor: 250

Vee Bell is certain of one unshakeable truth. Sophie was murdered. But how can she prove it? Everyone thinks Vee is narcoleptic, but her secret condition is far more terrifying. When Vee passes out she slides into other people's minds and can see the world through their eyes. She's seen her sister cheat on an exam and a frenemy do the unthinkable at prom, leaving Vee at the mercy of a cruel jock. But nothing prepares her for sliding into someone holding a bloody knife, standing over Sophie's body. Vee wishes she could share her secret, but who would believe her? She can't bring herself to tell her best friend, let alone the police. But when another cheerleader ends up dead, Vee knows she must find a way to unmask the killer before they strike again.

Jag köpte Slide på bokrean förra året, och eftersom jag köpte hem dess uppföljare på årets bokrea, så beslöt jag mig för att ta tag i båda två nu. Jag hade inga egentliga förväntningar när jag började läsa, och det var kanske just därför som Slide förvånade mig så mycket. Handlingen var oerhört spännande samtdigt som att boken var väldigt snabbläst, jag gillar tanken om hur Vee ser genom andras ögon, och jag lyckades inte lista ut vem som var den skyldiga förrän precis innan det avslöjades. Ett bra koncept helt enkelt. Jag var dessutom väldigt förtjust i både Vee, Zane och Rollins (även om jag självklart höll på Rollins, ni vet ju att jag gillar bästa vänner romanser), och det kändes aldrig som ett onödigt triangeldrama. Slutet överraskade mig mycket, och även om Slide fungerar bra som en ensamstående bok också så är jag glad över att ha fortsättningen hemma. Rekommenderas.

7 / 10

Titel: Imposter
Författare: Jill Hathaway
Serie: Slide #2
Sidor: 261

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.   

Vee Bell has witnessed murder. She nearly died trying to track down the killer, all because of her secret condition. She'd tell her best friend Rollins but lately he seems more interested in his colleague Anna than her. Maybe she should confide in her long-lost aunt who's turned up out of the blue? All of a sudden life is happening in reverse: Vee is waking up in weird places not knowing what she's done. The only thing she's sure of is that someone is messing with her. And when a prank goes horribly wrong, this time the hands with blood on them might be hers.

Den här serien är fruktansvärt snabbläst, och jag har plöjt igenom både böckerna på mindre en ett par timmars lästid/st. Efter att ha läst Slide så ville jag genast fortsätta med Imposter, och även om jag tycker att mysteriet var bättre i den första boken, så är Imposter min favorit i serien. Boken var både spännande och romatisk, och även här kommer slutet som lite av en överraskning. Jag tycker dessutom mycket om karaktärerna, och Vee och Rollins romans är så himla fin. Jag trodde som sagt inte alls att jag skulle gilla den här serien så mycket, och jag är faktiskt lite ledsen att den bara består av två böcker. Jag vill ha mer, helt enkelt. 


7,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar