tisdag 28 april 2015

Stjärnmärkt - Jessica Spotswood

Titel: Stjärnmärkt
Författare: Jessica Spotswood
Serie: Systrarna Cahill #2
Sidor: 362

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Stjärnmärkt tar oss tillbaka till ett alternativt New England i slutet av 1800-talet - en värld befolkad av häxor, tyngd av brödraskapets förtryck och en ödestyngd profetia.

Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder.

Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.


Jag läste första boken i den här serien på engelska sommaren 2012, men trots att jag verkligen gillade den så har jag väntat med att läsa fortsättningen. Mestadels för att man bytte omslagsdesign på originalutgåvorna och varje gång jag har funderat på att köpa hem uppföljaren/uppföljarna så har det liksom tagit emot. Den svenska utgåvan följer dock första bokens omslagsdesign, men det känns inte som att jag gillade boken tillräckligt för att köpa den versionen också. Så istället har jag väntat på att hela serien skulle komma på biblioteket på svenska, och nu, nästan tre år senare, så var det äntligen dags för mig att läsa andra boken i serien.

Innan jag påbörjade den här så läste jag om den första boken och jag måste säga att jag är aningen besviken på språket i de svenska utgåvorna. Det är egentligen inget fel på det, men jag var så förtjust i Jessica Spotswoods sätt att skriva och här tycker jag tyvärr att översättningen både tappar lite och drar ner på betyget lite. Handlingen är iallafall väldigt medryckande, och jag tycker att kvinnosynen är oerhört skrämmande. Det ger mig kalla kårar att läsa om de ytterst få val man har som kvinna och hur det hela tiden bara blir värre och värre. Jag gillar dessutom att det är mer magi med i Stjärnmärkt, och handlingsmässigt så föredrar jag den här framför dess föregångare.

Karaktärerna tar dock ett litet steg tillbaka, och jag blir aningen trött på Cate och hennes gnäll. Alltså jag förstår ju givetvis att hon inte vill att någon av systrarna ska dö, men man liksom ändå försöka göra det bästa av hela situationen? Hon blir dock bättre och bättre ju längre in i boken jag kom. Och Maura som var min favorit i första boken.. Alltså, nej bara nej. Vad håller hon på med? Jag var så jäkla förbannad på henne större delen av tiden, och slutet var bara droppen. Jag menar, vad fan? Den enda jag tyckte om hela tiden var Tess, och jag gillar att se hennes utveckling och charm.

Slutet var en riktigt cliffhanger och jag är glad att kunna plocka upp nästa bok nu på en gång. Stjärnmärkt är riktigt bra, men jag tror ändå att betyget skulle vara aningen högre om jag läst den på originalspråket istället. Dock en spännande bok, full av magi och som jag gärna rekommenderar.

7,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar