lördag 25 april 2015

Tredje principen - Anna Jakobsson Lund

Titel: Tredje pricipen
Författare: Anna Jakobsson Lund 
Serie: Tredje pricipen? #1
Sidor: 324

Ava är rebell. Hon kan styra andra människors tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig.

Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. Nu försöker han bara överleva. Hålla sig undan och kontrollera vansinnet som känns som om det ska dränka honom.

En natt blir Levis syster gripen. För att rädda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, ta kontakt med folk han inte vill ha med att göra. Ava får order att hjälpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon säger att de måste lita på rebellerna. Men kan de verkligen det?


Det här är nog ingen bok jag skulle ha plockat upp om det inte vore för att den kom in på jobbet och någon måste läsa den. Dessutom är författaren från Sundsvall (typ där jag bor) och det måste man ju stötta lite. Tredje principen var alltså något av en chansning från min sida, och tyvärr så måste jag säga att det inte riktigt var en bok i min smak.

Handlingen har potential, absolut, och om inget annat så är den iallafall väldigt smart. Men samtidigt så saknar jag bakgrundsförklaringar och det gör det svårt att fokusera på berättelsen i sig. Man vet att det har varit flera krig och nu för tiden är det något som kallas för Systemet som bestämmer över invånarna. Men jag behöver mer än så. Vilket år är det? Hur ser världen ut? Vad hände under krigsåren? Hur kom Systmet till makten? Och det här är bara några av frågorna jag har. Dessutom så saknar jag lite av ett tydligt hot från samhället. Ni vet, i The Hunger Games så måste barn döda barn, i Delirium så botas man från att känna från kärlek och empati, i Unwind så well, unwindar man folk. Men här så vet jag att Systmet är dåligt, men själva skräcken med vad de gör infinner sig faktiskt aldrig.

Karaktärerna var helt okej, men samtidigt så brydde jag mig inte särskilt mycket om någon utav dem. Här hade jag helt klart velat följa både Ava och Levi i första person för att jag tycker aldrig att jag får lära känna dem som det är nu. Dessutom är jag inte helt nöjd med Levis missbruk och det gjorde att jag hade väldigt svårt att sympatisera.

Andra halvan av boken var dock betydligt bättre än den första, men tyvärr var slutet lite av ett antiklimax. Jag ville ha mer, helt enkelt. Mer förklaringar, mer spänning, mer karaktärsutveckling. 
Tredje principen är något av en typisk dystopi, och Anna Jakobsson Lund kan helt klart skriva. Och efter att ha sett flera recensioner som hyllar den här boken så är jag faktiskt lite besviken över att den inte var något för mig. Jag kan dock tänka mig att läsa fortsättningen när den kommer och jag är övertygad om att många andra kommer att tycka om den här boken, så låt inte min recension stoppa er från att läsa den.
 
4 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar