torsdag 6 oktober 2016

I Hate Fairyland, Vol 1: Madly Ever After - Skottie Young

Titel: I Hate Fairyland, Vol 1: Madly Ever After
Författare: Skottie Young
Serie: I Hate Fairyland #1-5
Sidor: 128

An Adventure Time/Alice in Wonderland-style epic that smashes its cute little face against grown-up, Tank Girl/Deadpool-esque violent madness. Follow Gert, a forty year old woman stuck in a six year old's body who has been trapped in the magical world of Fairyland for nearly thirty years. Join her and her giant battle-axe on a delightfully blood-soaked journey to see who will survive the girl who HATES FAIRYLAND. Collects issues #1-5.  

Jag har bara hört bra saker om I Hate Fairyland, så givetvis blev jag väldigt nyfiken. Och efter att ha läst den så kan jag bara sälla mig till skaran som har så mycket gott att säga om den, för det här det älskade jag.

Handlingen är sanslöst intressant och skruvad. Gertrude hamnar i Fairyland som sexåring och måste hitta nyckeln som gör att hon kan återvända hem igen. Problemet är bara att 27 år senare är hon fortfarande kvar, i en sexårings kropp, och hennes sinne är inte längre...helt okej.. Alltså som jag skrattade åt Gertrudes upptåg. Hon var fullständigt vansinning, men ack så charmant. Jag älskade dessutom kontrasten mellan det sockersöta Fairyland och Gerts framfart med blod, död och avhuggna huvuden. Slutet hade även en snygg twist som gör att jag givetvis längtar efter att få läsa fortsättningen. Så snabbt som möjligt, tack.

Bilderna är superfina, och jag älskar alla färgerna. Även här blir det en snygg kontrast, och det mörka och brutala bryter av fint mot det ljusa och ljuvliga. Flera av bilderna skulle jag dessutom kunna tänka mig att ha som tavlor i ett större format här hemma. Det är bara så snyggt!

I Hate Fairyland var supersnygg och väldigt originell. Den hamnar definitivt i favorithyllan, och jag ser fram emot att fortsätta med serien så fort som möjligt. Rekommenderas varmt.


8,5 / 10 

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du också gillade den :) Jag är ett stort fan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Längtar så efter den andra volymen. :)

      Radera
  2. Alltså, jag måste ju köpa hem den här! Alla hyllar den och jag känner verkligen att det här är right up my alley, som de säger i Amerika ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste helt klart läsa den, jag är säker på att du kommer att tycka om den. :)

      Radera