måndag 31 oktober 2016

Morgonstjärnan - Pierce Brown

Titel: Morgonstjärnan
Författare: Pierce Brown
Serie: Red Rising #3
Sidor: 524
Recex: Ja

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

"Alla människor är inte lika mycket värda", förklarar han. Reslig och imperatorisk, som en örn. "De svaga har svikit er. Enligt dem bör de saktmodiga besitta jorden. De starka bör ta hand om de svaga. Det är demokratins storsinta lögn. Cancern som förgiftade mänskligheten."

Darrow är Röd, en ung gruvarbetare i en underjordisk koloni på Mars. Hans uppgift är att borra efter helium-3 som är avgörande för att göra planetens yta beboelig för människor. Darrow och de Röda vet att de är mänsklighetens sista hopp. Tills han upptäcker att de lever i en lögn.

Mars yta är både beboelig och bebodd. Där lever människorna i en strikt hierarki, styrd av de Gyllene som lever i lyx och överflöd. Med hjälp av en grupp rebeller lyckas Darrow byta identitet och utseende för att bli en Gyllene. Han infiltrerar Akademin där de kommande ledarna utbildas, hans mål är att förstöra systemet inifrån.
 


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Norstedts för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag läste, och älskade, de två första böckerna i den här serien förra året. Sedan dess har jag längtat och längtat (och varit nära på att beställa hem den på engelska ett hundratal gånger) efter Morgonstjärnan. Den avslutande delen i serien. Och förväntningarna var skyhöga. Men som tur var så levde den definitivt upp till dessa, och jag absolut älskade den.

Handlingen var så fantastisk, och jag är grympt imponerad. Morgonstjärnan var full av action, jättesnygga stridsscener och bara så vansinnigt smart. Plot twist på plot twist, och prcis när jag tror att jag förstår vad som pågår så vänds allting upp och ner igen. Och jag älskar det! Slutet var dessutom så enastående bra att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det finns helt enkelt inte ett ont ord att säga om den här boken.

När det kommer till karaktärerna så gillar jag Darrow. Mycket. Han är verkligen en kämpe, och jag fattar inte att han kan ha gått igenom så mycket. Men Sevros är min favorit, och han växte så otroligt mycket i mina ögon här. Även om jag var aningen orolig där i början av boken. Och --> tack gode gud att han inte dog. Jag höll på att smälla av i början, innan jag förstod att det fanns en plan bakom det hela, spoilers slut. Även Mustang, Ragnar, Kravax, Daxo och Victra har varit fantastiska bi-karaktärer.

Jag är så glad att Pierce Brown kommer ut med en "fortsättningstrilogi" nästa år. Även om den här serien mycket väl kan stå på sina egna ben. Men jag behöver mer, för det hela är så himla väluttänkt och bra. Morgonstjärnan innehöll dock allt jag hade önskat mig. En satans jävla explosiv final, och en av de bästa serieavslutningar jag någonsin läst. Så gå, läs, NU! 


9,5 / 10 

3 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att höra. Den har också varit otroligt efterlängtad hos mig och så började jag läsa och hamnade direkt i Darrows starka känslor, hat och raseri och den hemska hemska situation han hamnar i direkt i början och jag var tvungen att lägga ner boken ett tag. Var nämligen otroligt trött efter kämpig jobbvecka, och Darrows känslor kräver mitt fulla engagemang. Ikväll kör jag igen, ska bli såå spännande! Och det låter ju fantastiskt med en fortsättning, tack för nyheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag förstår dig. Det var väldigt tungt där ett tag med Darrows raseri och bristande självförtroende. Men det blev lättare, tycker jag. Hoppas att du kommer att tycka om boken, och jag ser fram emot din recension sen. :)

      Radera

  2. It’s great site,We at Property Hunter shifted this service to a level much higher than the broker concept.
    you can see more details like this article Properties For Sale in Qatar

    SvaraRadera