torsdag 28 juni 2012

The Golden Lily - Richelle Mead

Titel: The Golden Lily
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #2
Sidor: 418

Tough, brainy alchemist Sydney Sage and doe-eyed Moroi princess Jill Dragomir are in hiding at a human boarding school in the sunny, glamorous world of Palm Springs, California. The students--children of the wealthy and powerful--carry on with their lives in blissful ignorance, while Sydney, Jill, Eddie, and Adrian must do everything in their power to keep their secret safe. 
But with forbidden romances, unexpected spirit bonds, and the threat of Strigoi moving ever closer, hiding the truth is harder than anyone thought.

Varning! Recensionen innehåller både spoilers för Bloodlines OCH The Golden Lily!

Jag är faktiskt mer förtjust i Bloodlines serien än Vampire Academy. Jag älskar VA, men jag blir så arg på hela slavmentaliteten och moroi kommer alltid först tänket. 
Alchemisterna gör mig också förbannad, jag vet inte vad det är med Richelle Mead och underkuvade, hjärntvättade världar men jag hatar att karaktärerna egentligen aldrig har något att säga till om. 
"It's my way or the highway", typ.

Hur som helst.. Jag har längtat efter The Golden Lily i en smärre evighet. Den var riktigt bra, men levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Missförstå mig inte, jag var överlycklig över att återvända till gänget i Palm Springs och njöt boken igenom. Men någonting fattades, det var inte samma magi som i Bloodlines (eller större delen av VA). Lite för lite handling, lite för förutsägbar (förstod direkt vem/vilka the bad guy/guysen var) och lite för lite av allt (utom SYDRIAN såklart).

Jag gillar Sydney, jag gillar hennes utveckling. Hon är väldigt charmig när hon inte förstår den sociala aspekten av livet. Jag tycker hon är tuff som gör sitt jobb och hur hon ifrågasätter vad som är rätt trots sin uppfostran och det hon blivit lärd. Men jag tycker inte om hennes kroppsfixering och jag tycker hon är så jäkla jobbig när det gäller magi. Jag önskar hon förstod att hon har ett "higher calling" och skärper till sig.
Jag vill gärna lära känna Jill bättre, jag tycker hon är intressant och har mycket potential. Jag önskar att hon och Eddie blev tillsammans och jag tycker inte alls om Angeline.
Jag älskar att Dimitri är med, det är aldrig fel med lite Dimitri!
Men min favorit är Adrian, åh som jag älskar honom. Jag finner knappt några ord. Han har utvecklats otroligt mycket sedan vi först mötte honom i VA och jag är överlycklig över att han är med.

Äntligen fick vi lite Sydney + Adrian action (jag tycker egentligen att hela boken var dedikerad till S&A, vilket det absolut inte är något fel med). Jag älskade hur alla visste vad han kände utom Sydney och jag älskade att hon inte förstod att hon kände samma sak. När dem äntligen kysstes var fantastiskt och hur arg jag än blev på att Sydney gick därifrån så förstår jag varför.
Slutet krossade verkligen mitt hjärta, jag blev nästan tårögd.

Jag har så många teorier över vad som kommer hända senare i serien och jag längtar efter att se om något stämmer.

Sammanfattningsvis så är The Golden Lily en riktigt bra bok och jag älskar den nästan!

                                                                 8 / 10

1 kommentar:

  1. SPOILER

    Jag är nog den enda som inte gillar sydney x adrian. Nähh, Adrian ska fortsätta tråna efter Rose i minst tre böcker till! Sen kan han börja titta på andra tjejer. Tycker annars att han kommer över Rose lite för snabbt.

    SvaraRadera