lördag 30 juni 2012

This Is Not a Test - Courtney Summers

Titel: This Is Not a Test
Författare: Courtney Summers
Serie: -
Sidor: 322

 It’s the end of the world. Six students have taken cover in Cortege High but shelter is little comfort when the dead outside won’t stop pounding on the doors. One bite is all it takes to kill a person and bring them back as a monstrous version of their former self.

To Sloane Price, that doesn’t sound so bad. Six months ago, her world collapsed and since then, she’s failed to find a reason to keep going. Now seems like the perfect time to give up. As Sloane eagerly waits for the barricades to fall, she’s forced to witness the apocalypse through the eyes of five people who actually want to live.

But as the days crawl by, the motivations for survival change in startling ways and soon the group’s fate is determined less and less by what’s happening outside and more and more by the unpredictable and violent bids for life—and death—inside.

When everything is gone, what do you hold on to?


Courtney Summers är en av mina favoritförfattare. Hennes contemporary böcker är fantastiska så naturligtvis har jag längtat efter hennes zombiebok. This Is Not a Test handlar inte bara om zombies utan fokuserar mycket mer på Sloane och hennes brist på livslust.

Sloane Price hade bestämt sig för att dö samma dag som världen gick under. Eftersom hon inte riktigt kommit fram till hur hon skulle göra det var det kanske tur att folk började förvandlas till zombies. Tyvärr hittade en grupp av Sloanes skolkamrater henne innan hon hann bli zombiemat och nu är hon tvungen att gömma sig med dem istället för att dö.

Mitt hjärta blöder för Sloane, hon är så trasig, så ensam och jag kan förstå varför hon gett upp. 
Det är inte lätt att tycka om de andra karaktärerna (med undantag för Rhys och kanske Grace). Jag vill egentligen inte säga så mycket men Harrison drev mig till vansinne, Trace var fruktansvärt barnslig ibland och Cary... På något sätt älskar jag ändå alla och kommer på mig själv med att önska att alla ska klara sig och att allt ska bli bra.

Det enda negativa är slutet och jag förstår varför så många blev besvikna. Det är inte ett slut jag föredrar men på något sätt tycker jag trots allt att det fungerar. 

This Is Not a Test är en hjärtskärande och fruktansvärd bok. Det är en sorglig, rå, desperat och skrämmande historia om överlevnad, både från zombies såväl som att ha kraften att överleva livet i sig.

Favoritcitat:
“I woke up and the last piece of my heart disappeared. I opened my eyes and I felt it go.” 

                                                           8,5 / 10


3 kommentarer:

  1. Kul att du också skaffat en blogg! :)

    Någon speciell plats som du funderat att tatuera in det på?

    SvaraRadera
  2. Den här har jag varit nyfiken på i evigheter men inte riktigt lyckats beställa, jag läste Varma kroppar nyss och blev helt förälskad! Frågan är om jag kommer att bli besviken på nästa zombiebok jag läser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt inte så jättemycket zombies med i This Is Not a Test, dem finns med..men det är mest Sloane och hennes utveckling boken fokuserar på, tycker jag. Andra bra zombieböcker är förstås Enclave av Ann Aguirre och Fienden av Charlie Higson. Rekommenderar båda. :)

      Radera