måndag 1 juli 2013

Månadssammanfattning: Juni 2013

Lästa böcker:

Giftet av Maria V. Snyder
The Sea of Monsters av Rick Riordan
The Titan's Curse av Rick Riordan
The Battle of the Labyrinth av Rick Riordan
The Last Olympian av Rick Riordan
Tyst av Hannah Harrington
Magin av Maria V. Snyder
Shadow and Bone av Leigh Bardugo
Pure av Julianna Baggott
Nattfjärilen av Saskia Walker
The Lost Hero av Rick Riordan
The Son of Neptune av Rick Riordan
The Mark of Athena av Rick Riordan
Vampire Academy av Richelle Mead*
Frostbite av Richelle Mead*
Shadow Kiss av Richelle Mead*
Blood Promise av Richelle Mead*

*omläsning

Antal: 17
Mellanböcker/Noveller: -
Svenska: 4
Engelska: 13
Omläsning: 5
Snittbetyg: 7.19


Bästa bok (ej omläsning): The Mark of Athena av Rick Riordan
Sämsta bok: Nattfjärilen av Saskia Walker
Största överraskning: The Sea of Monsters av Rick Riordan
Största besvikelse: Pure av Julianna Baggott

Kommentar: Juni har varit en ganska bra läsmånad, med många bra böcker. Jag beslöt mig
för att ge Percy Jackson serien en ny chans och jag tyckte mycket om den, fortsättningsserien The Heroes of Olympus var dock ännu bättre och den tredje boken, The Mark of Athena blev månadens bästa bok. Andra bra böcker (som inte är av Rick Riordan) i Juni var Tyst av Hannah Harrington, Magin av Maria V. Snyder, samt omläsningen av de 4 första böckerna i Vampire Academy-serien av Richelle Mead.
Sämsta boken denna månad var Nattfjärilen av Saskia Walker, inte alls en bok i min smak. Pure av Julianna Baggott var inte heller någon höjdare och blev dessutom månadens besvikelse då mina
förväntningar var ganska höga.

I övrigt så hade Juni årets bästa och sämsta dag efter varandra. Den 17e var jag och syrran till Stockholm för att shoppa böcker och träffa Melina Marchetta, något som var oerhört kul.
Och den 18e dog tyvärr min 'extrapappa' (mammas make) efter en tids sjukdom... Något som känns fruktansvärt ledsamt och orättvist och tungt..

Hur som helst.. i slutet av Juli släpps äntligen den femte delen i Mythos Academy serien (som jag tjatat ganska mycket om senaste tiden) och jag hoppas jag hinner få den tills dess releasedatum. Dessutom hoppas jag på att läsa om serien innan dess, plus att hinna med en del av böckerna jag köpte i Sthlm, framförallt Phoenix och Acid.

Planerar du att läsa något speciellt under Juli?

2 kommentarer:

  1. Alltid svårt med dödsfall, all styrka till dig och din familj! <3

    SvaraRadera