måndag 12 maj 2014

Everlost - Neal Shusterman

Titel: Everlost
Författare: Neal Shusterman
Serie: Skinjacker #1
Sidor: 313

Nick and Allie don't survive the car accident...but their souls don't exactly get where they're supposed to get either. Instead, they're caught halfway between life and death, in a sort of limbo known as Everlost: a shadow of the living world, filled with all the things and places that no longer exist. It's a magical yet dangerous place where bands of lost children run wild and anyone who stands in the same place too long sinks to the center of the Earth.

When they find Mary, the self-proclaimed queen of lost kids, Nick feels like he's found a home. But Allie isn't satisfied spending eternity between worlds. Against all warnings, Allie begins learning the "Criminal Art" of haunting and ventures into dangerous territory, where a monster called the McGill threatens all the souls of Everlost.


Jag absolut avgudar Neal Shustermans Unwind dystologi, och den har naturligtvis gjort så att jag vill läsa mer av honom. Nu har jag gett Everlost en chans, och även om den inte är lika bra som Unwind böckerna, så var det ändå en bok jag tyckte riktigt mycket om.

Handlingen är väldigt bra, den är både spännande, creepy, och full av oväntade twister. Världen är lika fantastisk och skrämmande som den i Unwind. Det är liksom som en mardröm..tänk att du dör och istället för att hamna i någon slags himmel, så hamnar man bland monster och oändliga rutiner, man glömmer sitt namn och hur man ser ut, och gör man misstaget att stå stilla för länge så sjunker man ända ner till jordens medelpunkt. Everlost är lika obehaglig som bra, och jag gillade den mycket.

Karaktärerna var lite sisådär, och precis som i Unwind är huvudkaraktärerna en tjej, en kille, och en till, något yngre kille. Min favorit utav dem var helt klart Allie, hon var intelligent, envis, och charmig, och ett nöje att följa. Jag gillade även både Nick och Lief, även om Nick var aningen tråkig, och resten av karaktärerna man stötte på var i överlag ganska intressanta. 

Slutet var riktigt spännande, och jag gillade det verkligen. Jag ser mycket fram emot nästa bok i serien, och även om jag tänkte vänta ett tag innan jag läser den så har jag en känsla av att väntetiden inte kommer att bli lika lång som jag först hade tänkt mig. Everlost är en bok jag mer än gärna rekommenderar, och det glädjer mig att Neal Shusterman fortsätter att bevisa viken fenomenal författare han faktiskt är.

Favoritcitat:

It can be said, then, that Everlost is heaven...for the places that deserve a share of forever.
Such places are few and far between...The greatest of these stood near Manhattan's southern-most tip: the two gray brothers to the green statue in the bay. The towers had found their heaven...held fast, and held forever by the memories of a mourning world, and by the dignity of the souls who got where they were going on that dark September day.


7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar