fredag 16 maj 2014

The School for Good and Evil - Soman Chainani

Titel: The School for Good and Evil
Författare: Soman Chainani
Serie: The School for Good and Evil #1
Sidor: 488

Every four years, two girls are kidnapped from the village of Gavaldon. Legend has it these lost children are sent to the School for Good and Evil, the fabled institution where they become fairytale heroes or villains. 
Sophie, the most beautiful girl in town, has always dreamed of her place at the School for Good while her friend Agatha, with her dark disposition seems destined for the School for Evil. But when the two are kidnapped they find their fortunes reversed... 

The School for Good and Evil har stått oläst i min bokhylla ganska länge, men trots det var mina förväntningar väldigt höga när jag väl började att läsa den. Tyvärr levde dock inte boken upp till dessa, och den var mer eller mindre en riktig besvikelse.

Handlingen lät sådär charmig och mysig, och jag var så säker på att jag skulle tycka bra om den här boken. Trots att boken hade sina ljusa stunder, var den även väldigt seg och jag tror aldrig jag riktigt fastnade för den. Den var dessutom väldigt förutsägbar och jag blev aldrig överraskad av handlingen.

Karaktärerna var också sisådär, och jag brydde mig aldrig riktigt om någon utav dem. Sophie var helt klart den mest intressanta, men hon var också riktigt svår att tycka om. Jag gillade Agatha mer i början av boken, men ju godare hon blev, desto tråkigare blev hon också. Och den där Tedros. Vilken douche! Om det är sådär prinsar är, så är jag glad att jag inte är en prinsessa..

Nej, trots att The School for Good and Evil hade potentialen att vara bra, var det tyvärr inte en bok för mig. Medioker, seg, och trista karaktärer, det här är inte en bok jag rekommenderar (även om jag kan tänka mig att andra kan tycka om den), och jag kommer med all största sannolikhet låta bli att läsa fortsättningen.

4,5 / 10

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte den till en början var rätt mysig, kändes lite som att läsa en Disneyfilm... men jag ledsnade ganska snabbt när det inte hände så mycket så efter halva boken gav jag upp. Det bästa med den var nog utseendet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med. Början verkade väldigt lovande, men sen blev det bara tråkigare och tråkigare. Jag hatar när fina omslag lurar mig. :)

      Radera
  2. Vad tråkigt :( Jag hade planer på att köpa den, men är inte längre så sugen. Får hoppas på att bibblan köper in den istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hade rätt höga förväntningar, men kan inte förstå varför vissa tycker att den är så bra. :/ Supertråkigt. Jag hoppas dock att du gillar den mer än mig om du läser den. :)

      Radera