måndag 14 december 2015

A Book of Spirits and Thieves - Morgan Rhodes

Titel: A Book of Spirits and Thieves
Författare: Morgan Rhodes
Serie: Spirits and Thieves #1
Sidor: 359

Worlds collide in this suspenseful, page-turning Falling Kingdoms spin-off series, which explores a whole new side of Mytica—and an even darker version of its magic.

Crystal Hatcher, Modern-day Toronto: It’s a normal afternoon in her mother’s antique bookshop when Crys witnesses the unthinkable: her little sister Becca collapses into a coma after becoming mesmerized by a mysterious book written in an unrecognizable language.

Maddox Corso, Ancient Mytica: Maddox Corso doesn’t think much of it when he spots an unfamiliar girl in his small village. Until, that is, he realizes that she is a spirit, and he is the only one who can see or hear her. Her name is Becca Hatcher, and she needs Maddox to help get her home.

Farrell Grayson, Modern-day Toronto: Rich and aimless Farrell Grayson is thrilled when the mysterious leader of the ultra-secret Hawkspear Society invites him into the fold. But when he learns exactly what he has to do to prove himself, Farrell starts to question everything he thought he knew about family, loyalty, and himself….

Fate has brought these young people together, but ancient magic threatens to rip them apart.
 


Falling Kingdoms har kommit att bli en av mina favoritserier, så när nyheten om en spin-off serie som kombinerar high fantasy Mytica med dagens Toronto kom, så hamnade den givetvis på min att läsa lista. Boken har fått legat oläst i hyllan i ett par månader, men nu har jag äntligen läst den, och det här är vad jag tyckte...

Handlingen var väldigt spännande. Det kan kännas konstigt att kombinera världar på det här sättet, men jag tyckte helt klart att Rhodes fick det att fungera. Jag gillade dagsläget mycket, med dess hemliga sällskap och magi. Men favoriten är ändå Mytica (för er som inte vet så är det landet som Falling Kingdoms serien utspelar sig i), och jag var särskilt förtjust i hur man får se bakgrunden och karaktärer som jag känner igen från FK. Det är dock inget måste att ha läst den serien innan, men personligen önskar jag ändå att jag hade gjort en omläsning av de tre första böckerna, för det fanns saker jag gärna ville ha kvar i minnet. Men som sagt, spännande, romantisk och mer än läsvärd.

Jag gillar karaktärerna. Särskilt Crys. Vilket förvånar mig eftersom jag inte var så förtjust i henne i början. Men hon växer, och är så smart och modig. Jag gillade Farrell i början, och Maddox i slutet. Jag önskar dock att man även fått höra från Beccas perspektiv, för jag hade velat veta hur hanterade allt med Mytica (samtdigt som jag förstår att det hade blivit tråkigt med två nästan likadana perspektiv). Men kanske i nästa bok istället.

A Book of Spirits and Thieves var bra. Väldigt bra och jag är glad att äntligen fått den läst. Den gör mig oerhört pepp på både fjärde boken i FK serien, och på uppföljaren (som kommer i juni nästa år). Jag är tacksam för all tid jag får spendera i Mytica, och jag rekommenderar den mer än gärna. 


8 / 10 

2 kommentarer:

  1. Å älskar namnet "A Book of Spirits and Thieves". Verkligen en sån där titel som grabbar tag i en :) Verkar väldigt spännande också! :) Bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Och den var väldigt spännande. Jag hoppas du gillar den om du läser den. Och tack! :)

      Radera