fredag 11 november 2016

The Screaming Staircase - Jonathan Stroud

Titel: The Screaming Staircase
Författare: Jonathan Stroud
Serie: Lockwood & Co. #1
Sidor: 452

When the dead come back to haunt the living, Lockwood & Co. step in . . .

For more than fifty years, the country has been affected by a horrifying epidemic of ghosts. A number of Psychic Investigations Agencies have sprung up to destroy the dangerous apparitions.

Lucy Carlyle, a talented young agent, arrives in London hoping for a notable career. Instead she finds herself joining the smallest, most ramshackle agency in the city, run by the charismatic Anthony Lockwood. When one of their cases goes horribly wrong, Lockwood & Co. have one last chance of redemption. Unfortunately this involves spending the night in one of the most haunted houses in England, and trying to escape alive.
 


The Screaming Staircase var en bok som intresserade mig så snart jag hörde talas om den, men som sedan blev ståendes oläst i bokhyllan. Nu, ett par år senare, har jag dock äntligen läst den, och det var en bok jag gillade mycket.

Handlingen var väldigt spännande, och jag gillade särskilt hur början var uppbyggd. Man slängs rakt in i handlingen för att senare gå tillbaka och få hur allt började förklarat för sig. Och i och med att det är så lättläst så var jag så himla investerad redan i början. Mysteriet var väldigt intressant, även om jag listade ut vem den skyldiga var på tok för snabbt. Det är även en av de bästa spökböcker jag läst, och flera av scenerna var rent ut obehagliga och fick mig att rysa. Dessutom var jag väldigt förtjust i humorn i boken, och den fick mig att skratta högt flera gånger.

När det kommer till karaktärerna så tycker jag att Lucy, Lockwood och George var ett fantastiskt härligt gäng. Deras relationer och replikskiften var så underhållande, och definitivt en av de bästa sakerna med boken. Jag ser fram emot att lära känna alla bättre i framtiden, och särskilt George vill jag veta mer om.

The Screaming Staircase var spännande, rolig, full av action och charmiga karaktärer. Jag gillade den verkligen och hoppas på att det inte dröjer alltför länge innan jag kommer mig för att läsa uppföljaren. Rekommenderas.


7,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Bara titeln "The Screaming Staircase" är otroligt härlig :)
    Kul att den var så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev positivt överraskad. :)

      Radera