tisdag 25 april 2017

Fåglarna och andra noveller - Daphne du Maurier

Titel: Fåglarna och andra noveller
Författare: Daphne du Maurier
Serie: -
Sidor: 271
Recex: Ja

Fåglarna är Daphne du Mauriers mästerliga skräcknovell om hur människans maktställning i naturen upphör att gälla när fåglarna går till attack. Alfred Hitchcock använde berättelsen för sin oförglömliga film, och det är inte enda gången du Mauriers visuellt suggestiva scenarion blivit klassisk skräckfilm. I detta urval med du Mauriers allra bästa noveller ingår även Titta inte nu (filmatiserad av Nicolas Roeg), samt Inte efter midnatt, De blå linserna och Äppelträdet.

Först och främst vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag har länge varit intresserad att läsa något av Rebecca du Maurier och hade turen att få både denna novellsamling samt en annan bok (Rebecca) som recex. Och efter att ha läst Fåglarna och andra noveller så kan jag bara säga att jag definitivt kommer att läsa mer av du Maurier i framtiden.

Eftersom det är en novellsamling så tänkte jag ta novellerna och mina tankar kring dessa var för sig, och vi börjar med den första jag läste;

Titta inte nu
Jag fann låtsasleken som John och Laura lekte att vara riktigt underhållande och jag blev själv så inne i mina fantasier om de två gamla damerna att jag missade sanningen totalt. Jag hade lite svårt för det här med att de skulle vara synska och jag visste aldrig om författaren försökte att lura mig eller inte. Så slutet kom som en totalchock, vilket jag verkligen uppskattade. Spänningen var inte alltid på topp, men slutet, och ovissheten dit, höll intresset uppe.

Betyg: 8/10

Inte efter midnatt
Spännande och intressant. Älskade Dionysus inriktiningen och att jag även i denna novell inte riktigt visste vad jag hade att vänta mig. Slutet här var också oväntat och gjorde novellen till något av en favorit hos mig.

Betyg: 7.5/10

De blå linserna
Alltså, så creepy! Tänk att inte kunna lita på vad man ser. Väldigt, väldigt obehaglig och med snygga psykologiska effekter. Här förstod jag dock hur det skulle sluta, men det gjorde inte novellen sämre. Snarare gav slutet ett ännu större intryck, och jag var oerhört förtjust i denna.

Betyg: 8,5/10

Äppelträdet
Gillar symboliken med trädet som den gamla frun. Inte min favorit i övrigt dock, mestadels för att jag inte fann huvudkaraktären att vara särskilt sympatisk. Gillar det öppna slutet dock, det var väldigt passande (även om jag personligen lutar åt att han fryser ihjäl).

Betyg: 6/10

Fåglarna
Ingen kan väl glömma Alfred Hitchcoks klassiska skräckfilm som bygger på denna novell? Det här var också den jag var mest intresserad av att läsa, och det är kanske inte så konstigt att den var min favorit utav dem. I motsats till filmen får vi här följa en familj som försöker skydda sig själva och sitt hus så bra som möjligt för fåglarna. Väldigt stämningsfullt och obehagligt dock, och  novellen innehöll en hel del scener som gav mig rysningar. Helt enkelt fantastisk!

Betyg: 9/10
 

Helhetsbetyg: 
8 / 10  

2 kommentarer:

  1. I'm a scaredy-cat so I don't read horror, but I am glad you enjoyed this book! It sounds interesting :)

    Brittany @ Brittany's Book Rambles

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was really good, but I love horror stuff. ;) Thanks for stopping by!

      Radera