lördag 1 april 2017

Månadssammanfattning: Mars 2017

Lästa böcker:

Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund 
Beautiful Broken Girls av Kim Savage 
A Darker Shade of Magic av V.E. Schwab*
A Gathering of Shadows av V.E. Schwab 
A Conjuring of Light av V.E. Schwab 
Lögnernas träd av Frances Hardinge 
Our Own Private Universe av Robin Talley 
Etched in Bone av Anne Bishop 
En av de sista av Annah Nozlin 
Splittrade skärvor av Annah Nozlin 
Avengers Arena, vol 1: Kill or Die av Dennis Hopeless mfl. 
Frankenstein av Mary Shelley 
Gullivers resor av Jonathan Swift 
Oliver Twist av Charles Dickens 
Någon måste stoppa Ivy Pocket av Caleb Krisp 
Den unge Werthers lidanden av J.W. von Goethe 
Robinson Crusoe av Daniel Defoe
Boken om Pippi Långstrump av Astrid Lindgren 
Dikter och fragment av Sapfo

Antal: 19
Omläsningar: 1
Comics/graphic novels/manga: 1
Svenska:
11
Engelska:
8
Snittbetyg:
7.02

Bästa bok: Etched in Bone av Anne Bishop
Sämsta bok: Den unge Werthers lidanden av J.W. von Goethe
Största överraskning: Lögnernas träd av Frances Hardinge
Största besvikelse: Beautiful Broken Girls av Kim Savage


Kommentar: Mars har varit en väldigt bra läsmånad, och jag har definitivt hunnit med en hel del böcker (vilket känns extra skönt när jag hade så lite lästid under februari). Jag är klar med Svenska 2 kursen och har påbörjat en litteraturkurs, så det har blivit en hel del klassiker läst den senaste tiden. Jättekul, allra helst med tanke på att jag har gillat det mesta jag läst (och blev särskilt imponerad av Oliver Twist). Jag kommer nog också att köra på samma spår de kommande veckorna, har bland annat ett stort arbete att skriva vilket jag ser fram emot.

Bästa boken den här månaden blev den efterlängtade serieavslutningen (åtminstonde sista boken för Meg och Simon) Etched in Bone av Anne Bishop, vilken var helt fantastisk och typ allt jag kunnat önska mig. Andra bra böcker värda att nämna är V.E. Schwabs Shades of Magic serie och Någon måste stoppa Ivy Pocket av Caleb Krisp. Sämsta boken blev Den unge Werthers lidanden av Goethe, där jag tycker att unge Werther var på tok för överdramatisk för sitt eget bästa. Ändå glad att fått läsa den dock. Största överraskning blev Frances Hardinges Lögnernas träd (vilken jag är övertygad är ännu bättre på originalspråk), och största besvikelse blev Beautiful Broken Girls av Kim Savage (då jag var så imponerad av hennes debutbok, men inte alls tyckte om denna).

I april så hoppas jag på att hinna läsa så mycket som möjligt. Det kommer som sagt att bli en hel del klassiker, men jag hoppas på att hinna med lite andra böcker också. Har så mycket som står här i hyllorna och lockar (Strange the Dreamer, Hunted + Albertallis kommande The Upside of Unrequited, för att nämna några).

Vilken var din favoritbok i mars? Och vad ska du läsa i april?

2 kommentarer:

  1. Vilken härligt lista med böcker! <3 Min favoritbok från mars var serien Vei - Bok 1 av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson, så himla bra skriven och fint illustrerad! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Vei måste jag ju läsa. Kul att du tyckte så mycket om den! :)

      Radera