måndag 14 april 2014

Buffy the Vampire Slayer: Season 8, Volume 1 - Joss Whedon, Brian K. Vaughan, mfl.

Titel: Buffy the Vampire Slayer: Season 8, Volume 1
Författare: Joss Whedon, mfl.
Serie: Buffy the Vampire Slayer: Season 8, Library Editions #1
Sidor: 304

After the destruction of the Hellmouth, the Slayers--newly legion--have gotten organized, but it's not long before new and old enemies begin popping up. Buffy, Xander, Willow, and a very different Dawn are introduced to the season's big bad, Twilight, and are only beginning to understand the incredible reach of this mysterious threat. Meanwhile, rebel Slayer Faith teams up with Giles to handle a menace on the other side of the Atlantic. It's a dirty job, and Faith is just the girl to do it! 

Buffy the Vampire Slayer är min absoluta favorit tv-serie, och jag kan inte ens räkna hur många gånger jag sett den. Jag äger alla säsongerna på dvd, och brukar se om dem flera gånger om året. Jag var faktiskt rätt nöjd över hur tv-serien slutade, även om jag kanske önskat mig lite mer, men självklart har jag ändå suktat över fortsättningen och jag är så glad att jag äntligen har fått läsa den första delen av säsong 8.

Det här med grafiska noveller är inget jag i vanliga fall är särskilt intresserad av. Mycket just för att de är så pass dyra, och det känns som att jag får så lite för pengarna. Men just för att det är Buffy så har jag länge velat läsa den här, och när jag hittade den för bara 69 kr slog jag genast till. Jag gillade bilderna mycket, och jag gillar att det verkligen såg ut som Buffy och de övriga karaktärerna. Humorn och de kvicka replikerna fanns också med, och om jag inte kan få en fortsättning på TV/film, så känner jag mig väldigt nöjd med det här konceptet.

Det har gått några år sedan slutet av säsong 7 (Dawn är till exempel stor nog för college), och det var väldigt spännande att se vad som hänt med alla. Jag älskade handlingen och jag är väldigt intresserad av det här med att all magi kan försvinna, och vem Twilight egentligen är. Mina favoriter var The Long Way Home part 2 & 4, No Future For You part 3 & 4, och Willows "erkännande" i slutet av Anywhere But Here. 

Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om karaktärerna mer än att jag ÄLSKAR dem. Buffy kommer alltid att vara min favorit, hon är bara så härligt bad ass. Jag älskar Willow, Xander, Dawn, Giles, Andrew..ja till och med Faith (för det mesta iallafall). Dock saknade jag Angel & Spike, men jag älskade när man fick se vad Buffy drömde om dem, och jag hoppas på att få återse dem snart igen.

Buffy är, och kommer alltid att vara, något av det bästa jag vet. Jag både gillar och ogillar att det kom en fortsättning, men självklart kommer jag att läsa den. Rekommenderas varmt till alla Buffy fans som undrar vad som hände sedan.


9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar