torsdag 7 maj 2015

I Was Here - Gayle Forman

Titel: I Was Here
Författare: Gayle Forman
Serie: -
Sidor: 270

This characteristically powerful novel follows eighteen-year-old Cody Reynolds in the months following her best friend's shocking suicide.

As Cody numbly searches for answers as to why Meg took her own life, she begins a journey of self-discovery which takes her to a terrifying precipice, and forces her to question not only her relationship with the Meg she thought she knew, but her own understanding of life, love, death and forgiveness.


I Was Here är min första bok av Gayle Forman och mina förväntningar var riktigt höga innan jag började att läsa. Tyvärr tror jag dock att jag hoppades på lite för mycket, för även om jag gillade boken så känner jag mig samtidigt lite besviken.

Handlingen var väldigt rörande, men samtidigt så lyckades den inte med att riktigt gripa tag i mig. I Was Here behandlar ämnet självmord på ett mycket äkta vis och jag tycker väldigt synd om Cody och de övriga efterlevande. Men tyvärr så påverkar den mig inte så mycket som jag hade önskat, allra helst inte med tanke på att jag själv förlorat en vän till självmord. Jag ville ha MER, helt enkelt.

Karaktärerna var lite sisådär, och jag hade ärligt talat rätt svårt för Cody. Alltså jag förstår att hon har förlorat sin bästa vän, men hon kändes ändå på tok för negativ. Även Ben hade jag svårt för och deras relation kändes väldigt förhastad. Trots att den faktiskt får tid på sig att utvecklas. I övrigt så tyckte jag att Alice, Richard och Harry var helt okej.

I Was Here var en riktigt bra bok, men samtidigt hade jag önskat mig mer. Den levde inte upp till förväntningarna, och jag hade velat bli mer känslomässigt berörd. Men den är helt klart värd att läsa och personligen så ser jag fram emot att läsa mer av Forman i fortsättningen.

6 / 10 

2 kommentarer:

  1. I'm sorry this one didn't quite live up to your expectations. I haven't read it but I've read If I Stay, Just One Day and Just One Year, and personally I liked her more fluffy books(Just One Day) better than her serious stuff(If I Stay) because of that I've been staying away from this one just because I was disappointed in If I Stay and feel like I would be with this one too. It doesn't sound like the characters are great either which is like my number one pet peeve, I can't stand underdeveloped characters and relationships.

    Great review, Petra! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeah, no this really was a bit of a disappointment. And I feel it even more now, a few weeks later. This is my first Gayle Forman book, but I've no interest in If I Stay. I might try Just One Day though. I probably wont recommend it, and I can almost guarantee that you're not missing anything, even if it also was a pretty okay book.. :)

      Radera