måndag 4 maj 2015

The Cavendish Home for Boys and Girls - Claire Legrand

Titel: The Cavendish Home for Boys and Girls
Författare: Claire Legrand
Serie: -
Sidor: 344

Victoria hates nonsense. There is no need for it when your life is perfect. The only smudge on her pristine life is her best friend Lawrence. He is a disaster, lazy and dreamy, shirt always untucked, obsessed with his silly piano. Victoria often wonders why she ever bothered being his friend. (Lawrence does, too.)

But then Lawrence goes missing. And he is not the only one. Victoria soon discovers that The Cavendish Home for Boys and Girls is not what it appears to be. Kids go in but come out different. Or they don't come out at all.

If anyone can sort this out, it's Victoria, even if it means getting a little messy.
  


The Cavendish Home for Boys and Girls har funnits på min att läsa lista i flera år, men det är inte förrän nu, efter att ha fått den i julklapp, som jag kommit mig för att läsa den. Vilket är riktigt tråkigt eftersom det visade sig vara en bok jag verkligen gillade.

Handlingen var både charmig och kuslig, och jag tyckte mycket om den. Eftersom det här är en middlegrade bok så förvånar det mig att den var så pass creepy som den var, och flera scener var riktigt obehagliga. Om inte annat så kan jag ju lungt säga att jag aldrig mer lär se på skalbaggar på samma sätt. Det här är min andra bok av Claire Legrand och jag älsar hennes språk. Det är liksom något särskilt med Legrands böcker.

Victoria var en oerhört härlig karaktär och jag gillade henne redan från början. Hon var lite lik mig med sitt ordningsbehov och vilja att göra sitt bästa, även om jag inte alls är lika extrem. Jag tyckte dessutom mycket om Lawrence, och fann Mrs Cavendish att vara ytterst obehaglig.

Slutet var väldigt spännande och jag gillade det mycket. Dessutom var epilogen rätt fantastisk. The Cavendish Home for Boys and Girls var definitivt en bok i min smak och jag tyckte så mycket om den. Claire Legrand har dessutom fått en plats på min auto-buy lista, och jag ser fram emot att läsa mer av henne i framtiden. Rekommenderas varmt.

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar