onsdag 20 juni 2012

Hades - Josephine Angelini



Titel: Hades
Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed #2
Sidor: 511

Varning! Innehåller spoilers från seriens första bok, Helena.

 Första delen i serien slutade med att Helena, som är den enda som kan vandra mellan dödsriket och de levandes värld, måste ta sig ned i underjorden för att döda erinnyerna, de tre ödesgudinnorna. Om hon misslyckas kommer Lucas (som hon är väldigt kär i, men som är hennes nyupptäckta kusin ... eller?), Ariadne och Jason att mot sin vilja drivas till att döda sin egen kusin, Hector.

Men i underjorden, Hades, försvinner Helenas styrka och snabbhet. Tiden rinner iväg och Helena börjar tvivla på att hon kommer att lyckas med sitt uppdrag. Helenas vänner gör allt de kan för att hjälpa henne. Tyvärr finns det en förrädare bland dem.
Helena och Lucas utkämpar också en egen strid, den mot de känslor de har för varandra. Ödet har förutspått en katastrof om de blir ett par och det hotar att driva dem båda till vansinne. Och snart börjar Lucas att förändras på ett högst obehagligt sätt.

Men kanske finns det nytt hopp när Helena möter den mystiske Orion? Han säger sig vara utsänd för att hjälpa henne, men kan hon lita på honom?


I stora delar av Hades är det faktiskt där Helena är, i underjorden. För att stoppa driften att ättlingarna ska döda varandra så spenderar hon varje natt i Hades och letar efter erinnyerna. Det är inte lätt och hon blir bara svagare och svagare för varje natt som går. Men en kväll möter hon Orion. Han berättar att Helenas mamma skickat honom för att hjälpa henne och hon är tacksam över både hjälpen och den vänskap som växer fram mellan dem.
I den verkliga världen undviker Lucas henne som pesten och det verkar som han hatar henne. 
Ingen förstår riktigt hur svårt hon har det varje natt och det blir en kamp mot tiden om hon ska klara av uppdraget innan det dödar henne.

Jag gillar att Helena har växt till en sådan stark karaktär och hon har verkligen anammat guden inom sig. Från att varit lite tafatt och bortkommen till tuff, modig och kapabel. Det är en imponerande karaktär utveckling och mycket bra av författaren.
Vi ser inte av Lucas allt för mycket, men får lite av ett nytt kärleksintresse i Orion. Från början tyckte jag inte om honom så mycket och jag var säker på att han var ond(markera för att läsa). Men han växte i mina ögon och nu tycker jag rätt bra om honom. Han hör dock inte ihop med Helena och jag önskar bara att hela kusintjafset kunde ta slut så att Helena & Lucas äntligen kan vara tillsammans (det är faktiskt ganska tröttsamt och jag fattar inte varför dem inte försöker verifiera det. Hade det varit jag hade jag förmodligen gått in i nån sorts förnekelse och både dubbel och trippelkollat om det verkligen var sant. Jag menar kom igen, det är inget man bara skulle acceptera på en gång). 
Det är ganska många sidokaraktärer i Starcrossed serien och jag tycker om alla (även fast jag blev dödligt less på Jason ibland) utom Daphne.

Jag tycker att Hades är bättre än Helena. Jag gillar den grekiska mytologi inriktningen, det är både spännande och intressant. Jag var lite förvånad i slutet, det slutade inte riktigt som jag trodde och jag önskar jag hade fortsättningen redan nu. Hades är en riktigt bra bok, läs den.

                                                             8 / 10

Några funderingar inför nästa bok, markera för att läsa.

- Helena, Lucas och Orion måste ju vara deras generations Zeus, Poseidon och Hades. Från början trodde jag att Orion skulle vara Hades motsvarighet, men eftersom Lucas nu är en skuggmästare så är det väl han som är det?

- Jag vill gärna se Helena slåss mot Zeus.
Samma sak med Orion och Poseidon. Det skulle vara coolt om Poseidon skickade en gigantisk våg mot land och Orion lät jorden öppnas för att sluka den.
- För visst blir det väl ett riktigt krig?

1 kommentar:

  1. SV: Så bra att du tycker om Born at Midnight och Awake at Dawn! När jag hade beställt dem ångrade jag mig lite eftersom jag inte hört så mycket om dem. Men om du tycker de är bra så ska jag väl gilla dem också ;) Anna and the French Kiss är en av mina absoluta favoriter och Insurgent hoppas jag är lika bra som Divergent :)

    SvaraRadera