tisdag 26 juni 2012

Lies Beneath - Anne Greenwood Brown

Titel: Lies Beneath
Författare: Anne Greenwood Brown
Serie: Lies Beneath #1
Sidor: 303

Calder White lives in the cold, clear waters of Lake Superior, the only brother in a family of murderous mermaids. To survive, Calder and his sisters prey on humans, killing them to absorb their energy. 
But this summer the underwater clan targets Jason Hancock out of pure revenge. They blame Hancock for their mother's death and have been waiting a long time for him to return to his family's homestead on the lake. Hancock has a fear of water, so to lure him in, Calder sets out to seduce Hancock's daughter, Lily. Easy enough—especially as Calder has lots of practice using his irresistable good looks and charm on ususpecting girls.

Only this time Calder screws everything up: he falls for Lily—just as Lily starts to suspect that there's more to the monsters-in-the-lake legends than she ever imagined. And just as his sisters are losing patience with him.

Calders mamma dog när han var liten hela sitt liv har han och hans systrar väntat på chansen att hämnas. När Jason Hancock och hans familj flyttar tillbaka till stan blir det Calders uppgift att närma sig familjen, i synnerhet äldsta dottern Lily, och äntligen få hämnas sin mammas död.

Det här är min första sjöjungfru bok och jag gillar att det är elaka sjöjungfrur det handlar om.
De är monster som dödar för att stjäla våra känslor, för att dem ska känna sig varma och levande.

Calder är en ganska märklig huvudperson, ibland tycker jag om honom, ibland inte. Han är arrogant och påstridig och har ingen aning över hur man för en mänsklig konversation. Han är ganska creepy, men på ett roligt sätt. Det är intressant att se honom försöka lista ut hur han ska bete sig och jag gillar hur han i samma takt han lär sig vara mänsklig, i samma takt släpper Lilys försvar.
Jag älskar Lily. Hon är självständig, rolig, stark och originell. Jag önskar att fler karaktärer var som henne. Det är uppfriskande med en tjej som inte blir handlöst förälskad vid första anblick och jag gillar att det tar ett tag innan kärleken uppstår.

Lies Beneath är en bra bok. Snabbläst, spännande och småmysig, perfekt på stranden.
Det är första boken i en serie men för min del hade det räckt med denna och jag nöjer mig nog såhär.

                                                                    5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar