torsdag 21 februari 2013

Shades of Earth - Beth Revis

Titel: Shades of Earth
Författare: Beth Revis
Serie: Across the Universe #3
Sidor: 369

Amy and Elder have finally left the oppressive walls of the spaceship Godspeed behind. They're ready to start life afresh--to build a home--on Centauri-Earth, the planet that Amy has traveled 25 trillion miles across the universe to experience. 

But this new Earth isn't the paradise that Amy had been hoping for. 

Amy and Elder must race to uncover who--or what--else is out there if they are to have any hope of saving their struggling colony and building a future together. But each new discovery brings more danger. And if their colony collapses then everything they have sacrificed--friends, family, life on Earth--will have been meaningless.

Som jag har längtat efter denna avslutning! Across the Universe-serien har varit full av överraskningar och jag har varit så nyfiken på hur den skulle sluta. 

Beth Revis är en mästare på plot twister och Shades of Earth förvånar mig om och om igen. Jag lyckades lista ut en mindre sak av allt som hände och resten hade jag ingen aning om. När jag tänker tillbaka så finns ju ledtrådarna där, men jag missar dem gång på gång. Jag älskar det! Jag älskar att jag tror att jag vet något..men egentligen så gör jag inte det. Jag älskar Beth Revis och jag älskar att hon alltid lyckas chocka mig.

Hela handligen är sjukt bra och jag älskar allt som har med den nya planeten att göra. Det är väldigt spännande och fascinerande. Jag får samma känsla som Amy, det liknar våran värld men den är inte detsamma.

Amy har alltid varit min favoritkaraktär, men det var ett tag när jag knappt tålde henne i Shades of Earth. Ett tag var Amy väldigt naiv..nästintill dum, samtidigt som hon var lite dryg och egoistisk. Jag hade lite svårt att förstå vart den intelligenta och modiga Amy tagit vägen, men tack och lov så kommer hon tillbaka..och till sist är hon näst intill enastående.
Elder var min favorit denna gång. Han har utvecklats enormt sedan första boken och för första gången ser jag hans ledaregenskaper. Jag älskar hur han stod på sig och försökte göra det bästa för sitt folk. Att han inte vek ner sig trots alla tvivel och misstänksamhet han fick utstå.

Jag tycker egentligen aldrig att serien har fokuserat så mycket på kärleken mellan Amy och Elder, och jag har alltid haft lite svårt att tro på den. I Shades of Earth så förstår jag mig äntligen på den och varför Amy och Elder hör ihop. 

Det är alltid tråkigt att behöva säga 'hejdå' till en favoritserie, men Shades of Earth är en fenomenal bok och jag har inte kunnat tänka mig ett bättre slut till denna makalösa serie!

Favoritcitat:

“But death doesn't work like that. It doesn't care if someone loves you, doesn't want you to go. It just takes. It takes and it takes until eventually you have nothing left.” 

“I learned that life is so, so fragile. I learned that you can know someone for just days and never forget the impression he left on you. I learned that art can be beautiful and sad at the same time. I learned that if someone loves you, he'll wait for you to love him back. I learned that how much you want something doesn't determine whether you get it or not, that "no" might not be enough, that life isn't fair, that my parents can't save me, that maybe no one can.” 

“We all die someday." Maybe the only thing that makes that fact bearable is the idea that death is the only way we can return to the stars.”   

                                                 9 / 10

2 kommentarer:

  1. Gahhh, måste verkligen läsa den här. Förresten, är den i samma storlek som de tidigare hardbacken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att du kommer att tycka om den! ;) Ja, turligt nog så var den lika stor..men jag var väldigt nervös när jag öppnade paketet. :)

      Radera