måndag 3 juni 2013

Icons - Margaret Stohl

Titel: Icons
Författare: Margaret Stohl
Serie: Icons #1
Sidor: 429

Everything changed on The Day. The day the windows shattered. The day the power stopped. The day Dol's family dropped dead. The day Earth lost a war it didn't know it was fighting.

Since then, Dol has lived a simple life in the countryside -- safe from the shadow of the Icon and its terrifying power. Hiding from the one truth she can't avoid.


                                        She's different. She survived. Why?

Icons är en bok jag varit nyfiken på länge. Jag älskar ju Beautiful Creatures som Margaret Stohl skrev tillsammans med Kami Garcia, och jag såg fram emot att se om hon lyckades lika bra ensam. 

Jag gillade Icons riktigt mycket, och handlingen var definitivt dess starka sida. Boken är actionpackad och väldigt spännande, med en hel del överraskningar. Jag älskade världen som Margaret Stohl byggt upp och språket är både vackert och fängslande.

Mitt största problem med Icons är dess karaktärer. Jag älskar vissa, mer eller mindre gillar någon, och är inte ett dugg förtjust i en av dem. 
Dol, våran huvudkaraktär, är lite sisådär. Hon är en "weeper", det vill säga att hon känner allas sorg, lidande och förtvivlan. Jag beundrar verkligen att hon, trots allt hon känner, aldrig någonsin ger upp.
Men samtidigt tycker jag att hon var något gnällig ibland och hon levde ofta i förnekelse. Jag gillade den Dol blev i slutet och just nu tycker jag att hon var helt okej.
Jag älskade, ÄLSKADE Ro! Han måste vara min nya bokpojkvän och favorit. Ro är så himla härlig, han är stark (på mer än bara ett sätt), impulsiv och uppkäftig. Men han är även väldigt lojal och har ett stort hjärta. Ro är helt klart det absolut bästa med Icons.
I början så avskydde jag Tima, men sedan började jag gilla henne mer och mer, och nu är hon min favorit efter Ro.
Och så till Lucas.. som jag nästintill hatar. Det finns inget jag gillar hos Lucas, visst tycker jag lite synd om honom, absolut, men jag tycker även att han är opålitlig och aningen labil.
Romansen är bara nej och nej. Jag gillar den inte och jag vet inte om den går att lita på.

Trots min klagan på vissa av karaktärerna, så njöt jag av att läsa Icons. Handlingen var fantastiskt bra, Ro var enastående, och jag gillade verkligen slutet. Jag ser mycket fram emot fortsättningen och Icons är helt klart en bok jag rekommenderar.

Favoritcitat:

“Furo Costas. The Rager. You, my friend, are an imbecile. You could have killed me twenty times, on the Tracks. I'm surprised you're not dead."
Ro shrugs, happily. It's nothing he hasn't heard before, and nothing he doesn't see as a compliment.” 

“Ro trails his hands against the wall as he walks. The archivists look at him as he passes. Ro is good at irritating people; he'll find the one thing you don't want him to do, and do it every time. It's one of his many gifts.” 

7,5 / 10

6 kommentarer:

  1. Puhh.. nu kan jag andas ut :) Jag vill läsa den här boken riktigt mycket så var lite rädd för att den inte skulle vara så bra... men det låter ju lovade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra. :) Jag hoppas du får tycka om den. :)

      Radera
  2. Läser den just nu och håller med om allt (även om jag inte tror att jag kommit fram till det där med romansen)! Den största faktorn ligger nog i karaktärerna, Är osäker på Dol, Ro är hur otroligt bra som helst, Tima växer i mina ögon och Lucas går inte att lita på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är Ro bra?! Dol och Lucas förstörde lite av boken för mig och jag önskar att jag kunde tycka mer om dem. Jag älskar handlingen dock. :)

      Radera
  3. Är så nyfiken på boken, så skönt att höra en positiv recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var riktigt bra. Hoppas du tycker om den. :)

      Radera