måndag 22 juli 2013

Phoenix - Elizabeth Richards

Titel: Phoenix
Författare: Elizabeth Richards
Serie: Black City #2
Sidor: 343

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Weeks after his crucifixion and rebirth as Phoenix, Ash Fisher believes his troubles are far behind him. He and Natalie are engaged and life seems good. But his happiness is short-lived when he receives a threatening visit from Purian Rose, who gives Ash an ultimatum: vote in favor of Rose’s Law permanently relegating Darklings to the wrong side of the wall or Natalie will be killed.

The decision seems obvious to Ash; he must save Natalie. But when Ash learns about The Tenth, a new and deadly concentration camp where the Darklings would be sent, the choice doesn’t seem so simple. Unable to ignore his conscience, Ash votes against Rose’s Law, signing Natalie’s death warrant and putting a troubled nation back into the throes of bloody battle.


Eftersom jag tyckte mycket om Black City, har jag längtat efter denna uppföljare och jag kan glatt säga att Phoenix levde upp till mina förväntningar. I början av boken var jag övertygad om att den skulle få ett riktigt högt betyg, men tyvärr håller boken inte riktigt hela vägen. Den är dock inte dålig för det, och Phoenix får definitivt en plats bland mina favoriter.

Själva handlingen är så fantastiskt bra. Den är spännande, full av action och innehåller en hel del tvister och oförutsägbara händelser, och jag ville verkligen inte sluta läsa. Men efter ett tag, och precis som i Black City, så tycker jag att kärleken mellan Ash och Natalie tar över och det drar ner betyget på boken. Det uppstår en hel del missförstånd och struligheter i förhållandet mellan Ash och Natalie, och jag fann det hela mycket tröttsamt.

I första boken var Natalie min favorit, men i Phoenix kommer Ash på första plats. Jag gillar hans utveckling och tycker att han har växt mycket som person. Med Natalie var det tvärtom, och hon uppförde sig ofta riktigt idiotiskt och i slutet av boken var jag bara så trött på henne.
Nytillskottet Elijah tyckte jag inte alls om och i mina ögon hade boken varit bättre om han inte alls hade varit med... 

Phoenix är trots allt en riktigt, riktigt bra bok, och jag gillade den mer än Black City. Slutet var otroligt spännande, kanske en av de bästa cliffhangers jag sett på länge, och jag längtar SÅ till nästa bok.


8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar