måndag 10 september 2012

The Calling - Kelley Armstrong

Titel: The Calling
Författare: Kelley Armstrong
Serie: Darkness Rising #2
Sidor: 326

Spoilervarning! Andra delen i en serie, spoilers från föregående bok finns i både summeringen och recensionen! 

Maya Delaney's paw-print birthmark is the mark of what she truly is -a skin-walker. She can run faster, climb higher, and see better than nearly everyone else. Experiencing intense connections with the animals that roam the woods outside her home, Maya knows it's only a matter of time before she's able to Shift and become one of them. And she believes there may be others in her small town with surprising talents.

Now Maya and her friends have been forced to flee from their homes during a forest fire they suspect was deliberately set. Then they're kidnapped, and after a chilling helicopter crash, they find themselves in the Vancouver Island wilderness with nothing but their extraordinary abilities to help them get back home.


The Calling är snäppet bättre än sin föregångare. Det händer mycket och det blir aldrig tråkigt.
Jag kunde inte lägga ifrån mig boken och jag älskade den.

Boken börjar direkt där The Gathering slutade. Maya, Daniel, Rafe, Nicole, Sam, Corey och Hayley är tillsammans i en helikopter som ska flyga dem från skogsbranden. Maya och Daniel är säker på att branden var anlagd och Maya vet att dem som gjorde det är ute efter henne. 
Vad som skulle vara en flygtur till säkerhet urartar till något annat, och när helikoptern kraschar måste ungdomarna ta sig tillbaka till stan. De hamnar mitt ute i vildmarken och, som att inte det vore nog, måste dem dessutom undvika att bli tillfångatagna. Mitt upp i allt ihop känner Maya att det kan inte vara långt kvar till hennes första skepnadsbyte, snart kommer hon att förvandlas till en puma. Men Maya är inte den enda av ungdomarna med speciella krafter...

Jag älskar Mayas berättarröst och jag tycker att hon är en fantastisk karaktär. Trots allt som händer är hon en stark ledarfigur och jag gillar att hon är smart och uppfinningsrik, och att hon inte grips av panik. Det enda jag önskar är att hon skulle lägga ner Rafe och satsa på Daniel.
Daniel är en av de bästa karaktärerna någonsin, jag kan inte ens beskriva min kärlek för honom. Om du inte vill läsa boken för handlingens skull, läs den för Daniels! ;)
Jag kommer att skriva mina tankar om Rafe i ett spoilerstycke i slutet av recensionen..
Jag gillar de andra karaktärerna också, allra helst Corey och Hayley.

The Calling var jäkligt bra! Istället för att slå på en film och lägga mig, var jag tvungen att läsa ut den. Jag tyckte att spänningen kom lite för sent i The Gathering, men här kom den redan i första kapitlet. Handlingen sög tag i mig och släppte mig inte förrän sista sidan. Det är fortfarande många frågor som inte fått några svar, men jag har en känsla att sista boken, The Rising (april 2013), kommer vara absolut enastående!

                                                      8,5 / 10

Spoilertankar, markera för att läsa:

-Först och främst vill jag prata om Rafe. Naturligtvis förstod jag att han inte var död, men jag kunde inte låta bli att hoppas. Jag rent ut sagt avskyr honom och jag vill så gärna att Maya ska inse att han inte är att lita på. Jag skulle absolut ha gjort samma val som Rafe gör, men jag tycker att Maya förlåter honom för fort. Det är faktiskt inte bara henne han förråder, det är alla. Jag undrar dessutom om hon hade tyckt lika mycket om honom om han inte vore en skin-walker? Jag hoppas verkligen att dem inte är tillsammans i slutet, jag vill att Maya ska vara med Daniel!

- Vad är det med Mayas pappa och företaget han jobbar för? Är dem goda eller onda, jag har faktiskt ingen aning? En gång nämner dem "the Enwright witch" och något om en werewolf.Det måste ju vara Tori och Derek? Jobbar dem för det företaget?

Jag hoppas att dem hittar Chloe och co ganska fort i nästa bok. Jag vill ju se vad som hänt med dem också. Det kommer bli så spännande! :)

1 kommentar:

  1. Sv: Ja, jag håller faktiskt på att läsa Cracked Up to Be just nu. Blir nog klar med den ikväll, så då blir det en recension! :) Måste bara säga att jag älskar din blogg! Får massvis med inspiration! :D

    SvaraRadera