torsdag 20 september 2012

The DUFF - Kody Keplinger

Titel: The DUFF: Designated Ugly Fat Friend
Författare: Kody Keplinger
Serie: -
Sidor: 280

Seventeen-year-old Bianca Piper is cynical and loyal, and she doesn’t think she’s the prettiest of her friends by a long shot. She’s also way too smart to fall for the charms of man-slut and slimy school hottie Wesley Rush. In fact, Bianca hates him. And when he nicknames her “the Duff,” she throws her Coke in his face.

But things aren’t so great at home right now, and Bianca is desperate for a distraction. She ends up kissing Wesley. Worse, she likes it. Eager for escape, Bianca throws herself into a closeted enemies-with-benefits relationship with him. 


Until it all goes horribly awry. It turns out Wesley isn’t such a bad listener, and his life is pretty screwed up, too. Suddenly Bianca realizes with absolute horror that she’s falling for the guy she thought she hated more than anyone.

Jag trodde att The DUFF skulle vara en lättsam, rolig läsning, så det chockade mig lite hur rå, hjärtskärande och tänkvärd den var.

När Wesley Rush, skolans största manwhore, kallar Bianca för en DUFF (Designated Ugly Fat Friend) blir hon så arg att hon slänger sin dricka i ansiktet på honom, men när hennes hemsituation förvärras slutar det med att hon kysser honom en kväll. Trots att hon hatar honom blir dem enemies with benefits, tills den dag Bianca inser att hon börjar bli kär i honom.

Jag älskade hur cynisk och rolig Bianca var, men hon var även en väldigt komplex karaktär. Hon framstod som väldigt stark, men hon hade även ett väldigt dåligt självförtroende. Jag tyckte så synd om henne när hon trodde att det var hennes uppgift att hjälpa pappan, och jag ville så gärna kliva in i boken, ge henne en kram och förklara att hon inte behövde vara ensam hela tiden.
Biancas förhållande med Wesley var väldigt fascinerande att läsa om, och jag tyckte att dem kompletterade varandra väldigt bra. Desto mer Bianca gillade Wesley, desto mer gillade också jag honom och det var roligt att se hur känslorna gick från hat till kärlek.
Biancas syn på Wesley i början var dessutom fantastiskt rolig:
“Wesley Rush was the most disgusting womanizing playboy to ever darken the doorstep of Hamilton High… but he was kind of hot. Maybe if you could put him on mute… and cut off his hands… maybe—just maybe—he’d be tolerable then. Otherwise, he was a real piece of shit. Horn dog shit.” 

En sak som gjorde mig positivt överraskad var att boken innehöll både sex och svärord. Jag tycker det är viktigt att visa att det faktiskt händer, alla förlorar inte oskulden efter dem fyllt 18 och med mannen i deras liv. USA brukar ju vanligtvis vara väldigt feg när det gäller sex och dyl. i YA-böcker, så det var skönt att se ett undantag.

För mig var The DUFF en väldigt omtumlande läsupplevelse, jag både grät och skrattade, och i slutändan så satt jag med ett leende på läpparna. Det är en bok jag rekommenderar till alla tjejer (och killar om dem vill det såklart).

Favoritcitat:

“Spanish, huh?" he said, glancing down at the scattered papers as he grabbed them. "Can you say anything interesting?"
"El tono de tu voz hace que queria estrangularme." I stood up and waited for him to hand over my papers.
"That sounds sexy," he said, getting to his feet and handing me the stack of Spanish work he'd swept together. "What's it mean?"
"The sound of your voice makes me want to strangle myself."
"Kinky.” 


“Thanks,” Toby said. “And if Wesley breaks your heart, I promise to . . . well, I would say I’d kick his ass, but we both know that’s physically impossible.” He frowned down at his skinny arms. “So I’ll write him a strongly worded letter.” 

                                                               8,5 / 10 

1 kommentar: