måndag 3 mars 2014

Alienated - Melissa Landers

Titel: Alienated
Författare: Melissa Landers
Serie: Alienated #1
Sidor: 344

Two years ago, the aliens made contact. Now Cara Sweeney is going to be sharing a bathroom with one of them.

Handpicked to look after the first-ever L'eihr exchange student, Cara isn't sure what to think when she meets Aelyx. Humans and L'eihrs have nearly identical DNA, but cold, infuriatingly brilliant Aelyx couldn't seem more alien. But when Cara's classmates get swept up by anti-L'eihr paranoia, Midtown High School suddenly isn't safe anymore. Cara finds support in the last person she expected. She realizes that Aelyx isn't just her only friend; she's fallen hard for him. But Aelyx has been hiding the truth about the purpose of his exchange and its potentially deadly consequences.

Det som först gjorde mig intresserad av den här boken var faktiskt omslaget, och mest för att det är så himla fint. Handlingen lät dock inte så lockande från början, men efter att funderat ett tag blev jag mer och mer intresserad av att läsa boken, och det är jag väldigt glad över nu i efterhand. Efter att ha läst så många böcker där aliens tar över jorden (The 5th Wave, Icons, In the After), var Alienated verkligen en frisk fläkt, och jag tyckte väldigt mycket om den.

Vad skulle hända om det fanns aliens där ute, och de var lika intresserade av oss som vi av dem? Melissa Landers har svaret! Handlingen var både intressant och spännande, och jag gillar att författaren har tänkt på allt. Förklaringarna som ges är väldigt trovärdiga, och detaljerna om livet på L'eihr var särskilt fascinerande. Jag gillar dessutom också hur våran befolkning reagerar, både välkomnandet och paranoian som uppstår känns mycket trovärdiga, och gav boken lite mer djup.

Jag gillade Cara från första början, hon är smart, stark, och vet vad hon vill. Det tog lite längre tid att gilla Aelyx, men ju mer man lärde känna honom, desto mer gillade jag honom. Kemin mellan Cara och Aelyx är riktigt het, och jag älskar att det inte var talan om någon insta-love.

Alienated var spännande, rolig, och den innehöll dessutom en supergullig romans. Jag tyckte riktigt mycket om den här boken, och jag ser väldigt fram emot dess uppföljare. Det enda som grämer mig är att behöva vänta ett helt år på nästa bok. Rekommenderas varmt.

Favoritcitat:

“Her dad's voice boomed from inside the house. "I've got a Glock, a shovel, and five acres of woods, Johnson!” 

“She'd suggested that he observe other teens for social cues, and he'd done the job in spades. Yesterday after spending the afternoon with the track team, Aelyx had smacked her on the back and yelled, "Good hustle!" after she jogged up the front porch steps.” 

8 / 10

2 kommentarer:

  1. tycker det ska bli spännande att se hur hon väljer att lägga upp tvåan. Det är helt kalrt en spännande storyline och nya omslaget är också riktigt snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Jag ser väldigt fram emot den, faktiskt! :)

      Radera