torsdag 6 mars 2014

Infinite - Jodi Meadows

Titel: Infinite
Författare: Jodi Meadows
Serie: Newsoul #3
Sidor: 418

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

DESTRUCTION
The Year of Souls begins with an earthquake—an alarming rumble from deep within the earth—and it’s only the first of greater dangers to come. The Range caldera is preparing to erupt. Ana knows that as Soul Night approaches, everything near Heart will be at risk.

FLIGHT
Ana’s exile is frightening, but it may also be fortuitous, especially if she can convince her friends to flee Heart and Range with her. They’ll go north, seeking answers and allies to stop Janan’s ascension. And with any luck, the newsouls will be safe from harm’s reach.

CHOICE
The oldsouls might have forgotten the choice they made to give themselves limitless lifetimes, but Ana knows the true cost of reincarnation. What she doesn’t know is whether she’ll have the chance to finish this one sweet life with Sam, especially if she returns to Heart to stop Janan once and for all.


Trots att Newsoul trilogin inte tillhör mina favoriter, så är det ändå en serie jag tycker mycket om. Jag har längtat efter att få veta hur allt kommer att sluta, och Infinite är, precis som sina föregångare, en riktigt bra bok.

Efter att handlingen fick ta ett steg tillbaka för karaktärsutveckling i Asunder (bok 2), är den nu tillbaka och redan från början händer det saker. Tempot är dock inte alltid det högsta, men Infinite var både spännande och intressant. Det jag gillade allra mest var att jag fick svar på de frågor jag hade om världen, samt alla varelser man fick träffa. Både Sylph:s, Drakar och en fågel Fenix var med, och jag gilladet det mycket. Dessutom får man äntligen svaret på varför drakar alltid dödar Sam, vilket är något iallafall jag funderat mycket på.

Jag gillar Ana. Hon är både modig och charmig, och tycker om att hon står på sig och är villig att göra det som är rätt. Sam tycker jag däremot är ganska tråkig. Han är ett typiskt kärleksintresse, men inte särskilt intressant. Jag kan inte heller låta bli att reagera över hur omogna vissa av karaktärerna känns..de har ju trots allt reinkarnerats i 5000 år.. Relationen mellan Ana och Sam är dock fin, och jag tycker att de passar väldigt bra ihop.

Slutet var riktigt bra, även om jag var lite orolig när det började närma sig och ganska osäker på hur Jodi Meadows skulle hinna avsluta allt på ett bra sätt. Det var dock onödigt att oroa sig, och jag är mycket nöjd över hur serien slutade.

Infinite var en väldigt bra bok, och ett värdigt avslut. Ett stort nöje för stunden, och Newsoul är helt klart en serie jag gärna rekommenderar. 

7,5 / 10

2 kommentarer:

  1. Den här serien är jag sugen på att läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, den är väldigt bra! :) Hoppas du gillar den om du läser den. :)

      Radera