måndag 31 mars 2014

Falling Kingdoms - Morgan Rhodes

Titel: Falling Kingdoms
Författare: Morgan Rhodes
Serie: Falling Kingdoms #1
Sidor: 412

In a land where magic has been forgotten but peace has reigned for centuries, a deadly unrest is simmering. Three kingdoms grapple for power—brutally transforming their subjects' lives in the process. Amidst betrayals, bargains, and battles, four young people find their fates forever intertwined:

Cleo: A princess raised in luxury must embark on a rough and treacherous journey into enemy territory in search of a magic long thought extinct.

Jonas: Enraged at injustice, a rebel lashes out against the forces of oppression that have kept his country impoverished—and finds himself the leader of a people's revolution centuries in the making.

Lucia: A girl adopted at birth into a royal family discovers the truth about her past—and the supernatural legacy she is destined to wield.

Magnus: Bred for aggression and trained to conquer, a firstborn son begins to realize that the heart can be more lethal than the sword. . . .

The only outcome that's certain is that kingdoms will fall. Who will emerge triumphant when all they know has collapsed?


På senaste tiden har jag blivit väldigt sugen på att läsa episk fantasy, och vad passade då bättre än Falling Kingdoms? En riktigt härlig fantasybok, som stått oläst i bokhyllan alltför länge, och som jag gillade till och med mer än vad jag först trodde.

Jag har varit väldigt trött senaste tiden, så därför tog det ett par dagar för mig att läsa ut Falling Kingdoms, men jag tänkte på den nästan hela tiden. Jag fastnade direkt i berättelsen, och jag gillade handlingen mycket. Tre olika länder, på gränsen till krig, och förlorad magi. Boken innehöll dessutom en hel del oväntade händelser, och jag gillar att den var betydligt råare än vad man är van att se i dagens YA. Det här var precis vad jag längtat efter, och jag tyckte så mycket om handlingen.

Falling Kingdoms har ett flertal olika berättarröster, och jag uppskattar verkligen att man fick se det från allas sidor. Varje karaktär har sina orsaker och tycker att just hen har rätt, och det är lätt att förstå varför. Men med det sagt så var det faktiskt bara en av karaktärerna jag verkligen gillade, och det var Cleo. Redan från första mötet fastnade jag för henne, och det är henne jag håller på.
Lucia hade jag gärna velat lära känna bättre, och jag tror att hon kan vara väldigt intressant. Den mest fascinerande karaktären var dock Magnus, även om jag är riktigt osäker på vad jag egentligen tycker om honom. Jonas var den karaktär jag gillade minst, och trots det han har gått igenom så har jag väldigt svårt att förstå honom. Han framstod ofta som arrogant och trångsynt, och han var mest bara jobbig i mina ögon.

Falling Kingdoms var en riktigt bra bok, och jag tyckte mycket om den. Slutet var riktigt spännande, och jag måste genast beställa hem fortsättningen. Rekommenderas.

Favoritcitat:

“Even in the darkest and most cruel person, there is still a kernel of good. And within the most perfect champion, there is also darkness. The question is, will one give in to the dark or the light?”

8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar