fredag 30 januari 2015

Chasing Power - Sarah Beth Durst

Titel: Chasing Power
Författare: Sarah Beth Durst
Serie: -
Sidor: 366

Sixteen-year-old Kayla was born with the ability to move things with her mind-things like credit cards and buttons on cash registers-and she has become a master shoplifter. She steals to build up enough money for her and her mom to be able to flee if her dad finds them again . . . which would mean grave danger for them both.

When she's caught stealing by a boy named Daniel-a boy with the ability to teleport-he needs her help and is willing to blackmail her to get it. Together, they embark on a quest to find and steal an ancient incantation, written on three indestructible stones and hidden millennia ago, all to rescue Daniel's kidnapped mother. But Kayla has no idea that this rescue mission will lead back to her own family-and to betrayals that she may not be able to forgive . . . or survive.


Sarah Beth Durst är något av en favoritförfattare hos mig, och regeln brukar vara att om hon har skrivit det, ja då vill jag läsa det. Chasing Power är min fjärde bok av Durst, och även om det är den jag gillat minst hittills, så är det fortfarande en väldigt bra bok.

Handligen är som vanligt både spännande och lite små rolig, och jag gillar den mycket. Den påminner mig både om filmerna Jumper och Indiana Jones, och huvudkaraktärerna har varsin "superkraft". Författarens böcker är dessutom ofta både lite överdrivna och småroliga, och det känns som att jag vet vad jag har att vänta mig när jag plockar upp en av hennes böcker. Det är också skönt att läsa en ensamstående bok emellanåt, och jag gillar hur Durst alltid bevisar för mig att det kan vara bra trots att det inte är en serie.

Sarah Beth Dursts kvinnliga karaktärer är alltid både smarta och modiga, och Kayla är inget undantag. Jag gillar henne, trots att jag höll på att bli tokig när hon höll allt hemligt från sin mamma. I övrigt så tycker jag att karaktärerna var extra svaga i den här boken, och Daniel var väl den jag gillade minst. Han tog så många dåliga beslut, och jag fattar inte att han aldrig tänkte efter först. Kaylas familj var inte eller någon höjdare, men däremot så gillade jag bästa kompisen Selena.

Chasing Power var inte lika bra som jag först förväntat mig, men det var ändå en bok jag gillade. Jag rekommenderar den gärna, samtidigt som att den hade kunnat vara bättre.

7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar