lördag 10 januari 2015

Everfound - Neal Shusterman

Titel: Everfound
Författare: Neal Shusterman
Serie: Skinjacker #3
Sidor: 500

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

While Mary lies in a glass coffin aboard a ghost train heading west, her minions await her re-awakening by bringing hordes of new souls into Everlost to serve her.

Meanwhile, Jackin’ Jill has met Jix, a fur-jacker — a skinjacker who can take over the bodies of animals, most notably jaguars. Jix serves a Mayan god who collects Everlost coins to use in his Wurlitzer, which predicts the future.

In the concluding volume of the Skinjacker trilogy, Neal Shusterman reveals new sides of the characters of Everlost, who are pitted against each other in a battle that may destroy all life on Earth.


Everfound är den sista boken i Skinjacker trilogin, en serie jag tycker rätt bra om, trots att den egentligen inte alls levt upp till mina förväntningar. Everfound var dock min favorit i serien, och jag gillade verkligen dess avslutning.

Neal Shusterman har en förmåga att skapa skrämmande världar, och även om jag gillar hans Unwind Dystology bättre, så har jag svårt att besämma mig för vilken av hans världar som är den mest obehagliga. I Everlost hamnar barn och unga som på något sätt missar ljuset i tunneln när man dör, och deras tillvaro här känns minst sagt rätt hopplös i mina ögon. Och även om man egentligen inte lider, så är det mest bara för att man inte kommer ihåg. Skrämmande, som sagt, och något jag aldrig skulle vilja uppleva. I övrigt så är handlingen den bästa hittills, och det var betydligt mer action än vad det var i bok 2. Slutet var dessutom väldigt bittersweet, men samtidigt passande för serien, och jag känner mig väldigt nöjd med det hela.

Av karaktärerna så är det fortfarande Allie som är min favorit, och den karaktären som känns mest levande. Hon är både modig och smart, och det har varit ett nöje att följa henne. Jag gillar Mikey väldigt mycket, och Nick med, även om han är lite tråkig. Den nya karaktären Jix var kanske den mest intressanta, och jag gillade till och med Jill i den här boken. Mary och Milos fortsätter dock att vara rätt vedervärdiga, och jag tycker inte alls om dem.

Om jag läst Skinjacker trilogin innan jag läste Unwind dystologin så hade jag säkert gillat serien bättre. Som det är nu känns det som att ingenting kan mästa sig med Unwind och att allt bleknar i dess skugga. Everfound är dock en riktigt bra bok, och även om den inte tillhör mina favoriter, så är jag är glad över att ha läst den och jag rekommenderar den gärna.

7,5 / 10

2 kommentarer:

  1. The Skinjacker trilogy was the first of his I read and I really loved it, I loved how creepy it was! I've only read the first Unwind book(before I knew it was going to be a series!) but it sounds like I really have to get a move on reading the rest. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I like the creepiness of this series as well, but for me it just can't measure up to the Unwind Dystology. Which, by the way, is my favorite dystopia series ever. So I definitely think you should continue on with it, because it's just the best!! ;)

      Radera