torsdag 3 januari 2013

Looking for Alibrandi - Melina Marchetta

Titel: Looking for Alibrandi
Författare: Melina Marchetta
Serie: -
Sidor: 313

For as long as Josephine Alibrandi can remember, it’s just been her, her mom, and her grandmother. Now it’s her final year at a wealthy Catholic high school. The nuns couldn’t be any stricter—but that doesn’t seem to stop all kinds of men from coming into her life.

Caught between the old-world values of her Italian grandmother, the nononsense wisdom of her mom, and the boys who continue to mystify her, Josephine is on the ride of her life. This will be the year she falls in love, the year she discovers the secrets of her family’s past—and the year she sets herself free.


Looking for Alibrandi är den tredje boken av Melina Marchetta som jag läst, och det är även det jag gillar minst utav dem. Det märks att det är Melinas debutbok, den håller inte samma standard som Saving Francesca och Jellicoe Road.

Det jag gillar minst med boken är karaktärerna, huvudpersonen Josephine är väl helt okej. Lite småjobbig men okej. Det är dock svårt att få någon känsla för karaktärerna och bi-rollerna lär jag inte känna det minsta. Jag hade väldigt svårt att se vad Josie såg hos Jacob, det enda de gjorde var ju att bråka?! Jag gillade aldrig Josies kompisar, för mig kändes det aldrig som att de var riktiga vänner.
Min favoritkaraktär var John, han var väldigt komplex och intressant..och jag förstod att det som hände skulle ske.

Karaktärerna beter sig precis som jag tror att italienare är och jag älskar när dem bråkar. Det är passionerat och impulsivt. Det är intressant att läsa om kulturen, hur de håller på den och hur olika de är från australierna, trots att dem lever, och har levt, i samma land.

Jag hade väldigt svårt för Josies pappa och hur han betedde sig. Att han från början inte vill ha något med henne att göra, utan att ens pratat med henne, och sedan när han ville lära känna henne men inte visste om han skulle kunna älska henne. Jag placerade honom snabbt i ett fack, och trots utveckling så fastnade han i det.

Boken är lika vackert skriven som Melinas andra verk, och jag älskar hennes språk. Bara det gör boken värd att läsa.

I det stora hela så tycker jag att Looking for Alibrandi är en ganska bra bok, men det saknar Marchettas vanliga magi. Dessutom så blir det lite minus för slutet, det var väldigt öppet och abrupt.
Ni som gillar Melina Marchetta finner säkert något i denna bok, men om ni inte läst något av henne innan så rekommenderar jag Jellicoe Road och Saving Francesca istället.

Favoritcitat:

“Living is the challenge. Not dying. Dying is so easy. Sometimes it only takes ten seconds to die. But living? That can take you eighty years and you do something in that time.” 

 “She asked me what type of contraceptive I use.
Underwear. Keeping it on prevents pregnancy.”


                                                               5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar