fredag 3 maj 2013

Book Sacrifice Tag

Jag har blivit taggad av Rebecka, Miriam och Cecilia att göra den här Book Sacrifice Tag(en)
som cirkulerar. Jätteroligt och tack så mycket tjejer! :) 
Taggen går alltså ut på att offra böcker i olika scenarion.

1. En överskattad bok
Vi börjar med en Zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllarna, när BAM! Zombieattack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker.
Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem?

Jag kastar Tretton Skäl Varför av Jay Asher. Jag kan fortfarande inte förstå varför alla verkar hylla den så mycket? Boken är faktiskt bland det sämsta jag någonsin läst.

 
 2. En uppföljare
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv.
Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?
 
Crescendo av Becca Fitzpatrick.
Nora, Patch, svartsjuka och angst. Behöver jag säga mer?
 
 
3. En klassiker
Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastarklassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner.
Vilken klassiker kastade du?

Det finns inga ord för att beskriva hur mycket jag hatar William Goldings Lord of the Flies, 
så den kastar jag utan att tveka.


4. Sämsta boken i ditt liv!
Du hänger i biblioteket när BAM! Global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker.
Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger?

Jag bränner förstås den enda boken jag hatar mer än Lord of the Flies; Cirkeln och Pilen
av Patrick Ness. 


5. En karaktär som skulle förklaras som häxa
(Emelies egna fråga)
Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor
avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem.
Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?

Åh, vad kul. Nu tänker jag passa på att göra mig av med några karaktärer.. Jag anklagar
Todd & Viola (Chaos Walking trilogin), Aya Fuse (Extras) och Juliette (Shatter Me).
Karaktärer jag avskyr, karaktärer jag vill slå på käften och karaktärer som frustrerar mig.



6. Ett vidrigt omslag
(Ebbas egna fråga)
Du går runt och vandrar lite i skogen då det plötsligt hoppar fram en blodtörstig vampyr och du är
extremt när på att bli dödad tills du lyckas finna en vass pinne och sticker den rakt i vampyrens hjärta. Det visar sig att din stad blivit invaderad av de blodtörstiga monsterna och nu är det ditt jobb att stoppa dem! För att öva upp dina vampyrslayerskills måste du stappa sönder lite olika saker.
Vilken bok har ett så fult omslag att du med glädje sticker pålen rakt i den?


7. Mest hatade kärlekspar
(Nellys egna fråga)
 Du sitter på tunnelbanan, det är Alla hjärtans dag och det står ett par och hånglar precis bredvid
din plats. Du är nybliven singel och känner att alla kärlekspar bara kan fara och flyga. Du får lust att sända detta par till en planet långt, långt bort.
Vilket par får du lust att skicka till planeten Jupiter?
 
Hm..svår fråga. Jag tror jag skickar Kate och Henry från The Goddess Test. 
Jag har ingen direkt anledning annat än att jag avskyr båda två.


 8. En bok som fått dig att kassera en hel genré
(Melanies egna fråga)
Något försöker bryta sig in i ditt hus. Det visar sig vara ett monster som får energi från böcker som
får dig att tappa tron på en hel genré. Den överlever alltså av att när en bok är så pass dålig att du aldrig vill läsa en sådan bok i en liknande genré igen. Du måste snabbt välja ut en bok som ger den sådan energi och förstöra den.
Vilken bok har du läst, som var så pass dålig att du inte vill läsa en annan bok i samma genré, slänger du i elden?

Svårt. Jag tror inte att jag har läst någon bok som fått mig att kassera en hel genré, men
eftersom jag inte är speciellt förtjust i klassiker så väljer jag Lord of the Flies som bok, och
klassiker som genre.

9. En superseg bok
(Miriams egna fråga)
Tänk dig att du läser en bok som är så seg, så seeeeg att du sakta börjar somna. Somna så djupt att
du hamnar i koma...
Vilken seg bok skulle det kunna vara?

Jag väljer den senaste boken jag fick kämpa mig igenom; Wildefire av Karsten Knight.


Jag kommer tyvärr inte på någon egen fråga, men taggen har varit jätterolig att göra.
Jag vet inte riktigt vilka som blivit taggade eller inte än..så jag taggar alla er som inte gjort den än
Jennifer, eftersom jag så gärna vill se dina svar. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar