söndag 19 maj 2013

Rebel Heart - Moira Young

Titel: Rebel Heart
Författare: Moira Young
Serie: Dust Lands #2
Sidor: 393

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Saba has rescued her kidnapped brother and defeated the fanatical Tonton. But the price to be paid for her violent victory is terible. Jack has disappeared – and can no longer be trusted. A new and formidable enemy is on the rise in the dustlands. No one is safe. And Saba must confront the terrible secret hidden in the darkest depths of her soul.

Jag läste ju nyligen Blood Red Road och blev riktigt chockad över att jag tyckte så mycket om den. Jag fick Rebel Heart i födelsedagspresent och beslöt mig för att läsa den ganska snarast, och även om den inte var riktigt lika bra som första boken, så älskade jag den ändå.

Handlingen var riktigt, riktigt bra, även om det inte var samma action som i första boken. Jag kanske hade önskat att lite mer skulle hända, men jag är rätt nöjd ändå. Det fanns en scen som var så himla vidrig (markera för spoiler-->med alla ormarna i ån,spoiler slut), att jag nästan skrek rakt ut, och den var den bästa i hela boken, tycker jag.

Jag älskar Saba, hon är så tjurskallig och stark, men samtidigt riktigt rolig, och hon är en stor favorit hos mig. Jag saknade Jack och jag önskade att han varit med mer.
Emmi är en av mina favoriter, jag gillar hur tuff hon är, och det märks verkligen vem hon brås på.
Någon jag absolut inte tycker om är Lugh. Jag tyckte inte om honom i första boken, och jag tycker ännu sämre om honom nu. Han är självisk, avundsjuk och kan inte ta något som helst ansvar. Trots Sabas brister så är hennes avsikter alltid goda, vilket inte är något man kan säga om Lugh. Jag är så förbannad på honom och jag tycker inte att han förtjänar vare sig Saba eller Emmi.

Jag är inte speciellt förtjust i triangeldramat, och jag är ganska besviken över allt det som hände med, markera för spoiler--> DeMalo, spoiler slut (som jag HATAR). Jag trodde att Saba skulle vara starkare och smartare än så. Även om jag tror att just detta kommer hända, så hoppas verkligen inte att, markera för spoiler, Saba kommer att bli gravid och inte veta vems barn det är, spoiler slut.

Slutet var lite jobbigt, och jag gillar inte alla dessa hemligheter. I övrigt så är Rebel Heart en riktigt bra uppföljare, och jag älskar handlingen och ungefär hälften av karaktärerna. Jag ser mycket fram emot sista boken, och det här är en serie jag väldigt gärna rekommenderar.

Favoritcitat:

“All the time I’ve knowed you, Jack, you kept the door to that heart of yers locked up tight an the key hid away. Looks like she found it.
He says nothing. Molly waits. Then:
Keys ain’t her style, he says. She kicked the door down.”


“Saba! I'm afeared! cries Emmi.
If you are, you ain't no sister of mine! I shout. Come at me agin!
I ain't afeared of nuthin! She yells.
That's more like it.”


9 / 10

6 kommentarer:

  1. Wow, trodde att boken var längst upp på min TBR-lista. Hur kan den ha åkt ännu längre upp om det inte fanns något ovanför?

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig angående Lugh! Han är så jäkla irriterande! Jag hoppas att triangeldramat inte får så stort fokus i tredje boken.. men den chansen är väl rätt liten. Men jag hade inte ens tänkt på den sista spoilern som du skrev om!! Det får BARA inte hända! Då blir jag GALET besviken!! :) och skit förbannad!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hatar Lugh, han kommer säkert att göra något dumt i nästa bok, typ förråda dem eller något. Haha, jag lovar att spoilern kommer säkert att hända..bara för att det ska vara så himla störigt. Ser fram emot att läsa sista boken dock. :)

      Radera
  3. Jag måste sluta din blogg, alla bra böcker du läser som smyger sig in på min önskelista kommer att ruinera mig! ;)

    SvaraRadera