måndag 19 januari 2015

Fire & Ash - Jonathan Maberry

Titel: Fire & Ash
Författare: Jonathan Maberry
Serie: Benny Imura #4
Sidor: 537

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

Benny Imura and his friends have made it to Sanctuary, they've found the jet and they've discovered that civilization is struggling to regain its foothold in the aftermath of the zombie apocalypse. Scientists are on the verge of finding a cure for the zombie plague. It should be time for celebration, but it's not. Benny's best friend, Chong, has been infected by an arrow dipped in the flesh of a zombie and he hovers between life and death and Dr McReady, a researcher who may have the critical formula for a cure, has gone missing. So Benny convinces Captain Ledger to mount a search and rescue mission to find the doctor and help Chong. But with the Reapers still pursuing their plan to turn all zombies into super-fast shock troops even if they can save Chong, can they save themselves?

Den här serien visade sig vara mycket bättre än vad jag kanske först förväntat mig, och Benny Imura har kommit att bli något av en favorit hos mig. Det har dröjt lite för mig att plocka upp den här avslutande delen (mest för att jag har väntat på det här paperbackomslaget), men den levde helt klart upp till förväntningarna och jag mer eller mindre älskade den.

Handlingen är väldigt fascinerande i den här serien, och det är så mycket mer än bara zombies. Jag vet att jag har nämnt det i mina recensioner av de tidigare böckerna också, men vad jag älskar mest med serien är att de levande (inte alla) är så mycket värre än de levande döda. Det är en väldigt fängslande serie som ger upphov till många tankar, samtidigt som den är full av action, blod och död. En perfekt blandning, helt enkelt.

Karaktärerna har bara gått från klarhet till klarhet för mig, och jag absolut älskar dem alla. Benny har växt så oerhört mycket sedan första boken, och hans utveckling i Fire & Ash var så kraftfull att den fick mig att fälla en tår av stolthet. Jag älskar resten av gänget med, Nix, Lilah, Chong, Riot och Joe, och jag kommer att sakna dem oerhört nu när serien är över.

Slutet var alldeles fenomenalt, och ett tag visste jag inte alls åt vilket håll det skulle gå. Ett väldigt bitterljuvt slut som var absolut perfekt för själva serien, och det kan mycket väl hända att jag fällde en tår eller två. Fire & Ash var en fantastisk bok, och själv ser jag redan nu fram emot en framtida omläsning. Rekommenderas varmt.

Favoritcitat:

“Benny Imura sat in the dark and spoke with monsters.
It was like that every day.
It had become the pattern of his life. Shadows and blood. And monsters.
Everywhere.
Monsters.” 


“Suddenly all those careful preparations disintegrated as predators far more dangerous than the walking dead proved what all wise killers already knew: that nothing was more dangerous than living men.”  

8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar