söndag 3 juni 2018

Midnattsljus - Charlotte Cederlund

Titel: Midnattsljus
Författare: Charlotte Cederlund
Serie: Idijärvi #3
Sidor: 285
Recex: Ja

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Áili betalade ett högt pris när hon skyddade Urseiten från Borri noaidi. Nu plågas hon av inre demoner och i ett försök att fly undan dem lämnar hon Idijärvi sameby för gymnasieskolan i Kiruna. Men allt är inte som det ska i den lappländska staden. Skrämmande saker händer, saker som verkar centrera sig runt Áili vare sig hon vill det eller inte.

Sakta återvänder ljuset till Sápmi, men med ljuset kommer också ett löfte om en sista strid. Är det en strid Áili kan vinna utan att bli någon hon inte vill vara?


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Opal för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag tyckte väldigt mycket om de tidigare böckerna i serien, så givetvis var jag vansinnigt nyfiken på denna avslutande del.

Jag älskar den här världen som författaren har byggt upp och jag har tyckt att det har varit oerhört intressant att lära mig mer om samerna och deras kultur. Blandningen av vardagsliv och magi är en som Cederlund bygger upp med bravur och handlingen har verkligen haft mig i sitt grepp sedan jag öppnade den första sidan i den första boken. Áili är dessutom en fantastisk karaktär och det har varit ett nöje att följa henne. Jag är faktiskt lite ledsen över att serien är slut, för jag hade gärna velat leva kvar i den här världen ett tag till (det går ju alltid att återbesöka den dock).

Midnattsljus är en stark och spännande avslutning och jag är mycket nöjd med seriens slut, även om jag tycker att andra boken var den absolut bästa. Jag kommer att sakna Áili och Idijärvi, men jag är glad över att fått följa dem under den här tiden. Rekommenderas varmt.


8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar