torsdag 28 februari 2013

Outpost - Ann Aguirre

Titel: Outpost
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #2
Sidor: 317

Spoilervarning! Spoilers från tidigare delar förekommer. 

Down below, she was considered an adult. Now, topside in a town called Salvation, she’s a brat in need of training in the eyes of the townsfolk. She doesn't fit in with the other girls: Deuce only knows how to fight.

To make matters worse, her Hunter partner, Fade, keeps Deuce at a distance. Her feelings for Fade haven’t changed, but he seems not to want her around anymore. Confused and lonely, she starts looking for a way out.

Deuce signs up to serve in the summer patrols—those who make sure the planters can work the fields without danger. It should be routine, but things have been changing on the surface, just as they did below ground. The Freaks have grown smarter. They’re watching. Waiting. Planning. The monsters don’t intend to let Salvation survive, and it may take a girl like Deuce to turn back the tide.


Jag har sett många recensioner som anser att Outpost inte är lika bra som Enclave, men för mig är det faktiskt tvärtom. Jag gillar både böckerna väldigt mycket, men Outpost är snäppet bättre.

Det är inte alls samma action som i första boken, men det gör den nästan lite mer spännande. Att vänta på det man vet ska komma. Freaksen har blivit smartare och därför mycket läbbigare, och jag satt som på nålar under hela tiden som Deuce och co vaktade fälten. 

Boken är full av karaktärsutveckling och allra helst Deuce utvecklas enormt. Jag tyckte synd om Deuce och hur hon behandlades, allra helst i början, och jag imponerades över hur hon hanterade situationen. Jag gillade problemet med Deuce - the Huntress versus Deuce - the Girl och jag tycker att hon sammanförde dem bra till sist. Jag gillar att hon blev mer av en person och att hon fick veta hur det är att vara älskad, samtidigt som hon aldrig förlorade det som gör henne till Deuce. Just nu finns det inte många karaktärer jag gillar mer än jag gillar Deuce, hon är en av mina favoriter.
Jag gillade Fade för det mesta, men i slutet var jag bara less på honom. Alltså jag förstår att han gick igenom något hemskt och sådär, men jag förstår inte varför han måste bete sig som han gjorde. Och i slutet (markera för spoiler-->) när han har sagt att han inte vill ha med henne att göra typ och att hon ska glömma honom, men ändå har han mage att bli sårad för att hon inte tänkte be honom att följa med...(spoiler slut). Nädu Fade, tänker du fortsätta så här i nästa bok så slutar jag tycka om dig.
Stalker har också utvecklats väldigt mycket och han är en av mina favoritkaraktärer.

Det är lite av en kärlekstriangel mellan Deuce, Fade och Stalker och jag både gillar och ogillar den. Jag är övertygad om att Deuce kommer vara med Fade i slutet, och det gör att jag tycker väldigt synd om Stalker. Det är dock ingen jobbig triangel som stör handlingen, utan det är snarare att den för handlingen framåt litegrann.


En sak jag hoppas mycket på inför Horde är att Deuce (markera för spoiler) kommer träffa Stone och Thimble igen (spoiler slut).

Outpost är en fantastiskt bra bok. Lite långsammare än Enclave, men med en oerhörd karaktärsutveckling. Världsuppbyggnaden är fenomenal och handlingen är väldigt spännande. Jag ser verkligen fram emot nästa bok.

Favoritcitat:

“Love sounded terrible if it made you so weak, you couldn't survive with out it.” 

“I found it curious that people kept animals for companionship and not food. When I'd asked Mama Oaks when she planned to cook the fat creature that slept in a basket in the kitchen, her eyes almost popped out of her head. Since then, she'd kept her pet away from me, like she suspected I meant to turn it into stew. Clearly, I had a lot to learn.” 

                                                                 8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar