torsdag 19 september 2013

Rot & Ruin - Jonathan Maberry

Titel: Rot & Ruin
Författare: Jonathan Maberry
Serie: Benny Imura #1
Sidor: 458

In the zombie-infested, post-apocalyptic America where Benny Imura lives, every teenager must find a job by the time they turn fifteen or get their rations cut in half. Benny doesn't want to apprentice as a zombie hunter with his boring older brother Tom, but he has no choice. He expects a tedious job whacking zoms for cash, but what he gets is a vocation that will teach him what it means to be human.


Alltså, jag är fullkomligt övertygad att när världen som vi känner den går under, då slutar det med zombies. Något slags virus som gör att mänskligheten faller på bara några dagar... Detta har gjort mig både väldigt fascinerad av och aningen rädd för zombieböcker/filmer/serier etc. När jag plockade upp Rot & Ruin var jag helt inställd på en snabb bok, full av slagsmål, blod och zombieaction, och det förvånade mig när Rot & Ruin visades sig vara så mycket mer än bara det.

Boken handlar om 15-åriga Benny Imura som är en av de få som överlevde zombie apokalypsen. Han hatar zombier och avskyr sin äldre bror, Tom, men när han inte hittar något jobb har han inget annat val än att börja arbeta som en zombie hunter tillsammans med Tom.
Handlingen var både väldigt gripande, väldigt spännande och väldigt intressant. Jag gillade relationen mellan Benny och Tom, och jag älskade att se hur den utvecklades. Rot & Ruin har ett väldigt intressant perspektiv på vad som menas med att vara människa och hur det ibland inte är monstren som är det värsta som finns. Mycket tänkvärd, och jag måste säga att det är helt klart första gången jag nästan gråtit för zombiernas skull.

Jag tyckte mycket om Benny, han hade en mycket härlig berättarröst och det var lätt att se honom som en 15åring. Han var väldigt charmig och sarkastisk, och jag älskade humorn.
Jag gillade både Nix & Lilah, de intresserade mig på olika sätt och jag vill gärna lära känna båda bättre. Jag gillade även Chong, men min favorit var helt klart Tom. Han är så sjukt badass att när man i framtiden kommer att slå upp ordets betydelse så kommer det bara finnas ett Zombie Card med Tom Imura på för att förklara det. Helt seriöst..

Rot & Ruin överträffade helt klart mina förväntningar, och det var en mycket bra bok. Jag ser fram emot att läsa resten av serien och den har all potential till att bli en ny favorit. Rekommenderas!


Favoritcitat:

“This one looks good,” said Chong over breakfast the next morning.
Benny read out loud from the paper. “‘Pit Thrower.’ What’s that?”
“I don’t know,” Chong said with a mouth full of toast. “I think it has something to do with barbecuing.”
It didn’t.” 


“They held each other and wept as the night closed its fist around their tiny shelter, and the world below them seethed with killers both living and dead.” 

“Is he nuts?"
"I think the expression used to be 'touched by God'."
"So that would be a yes.” 


8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar