fredag 17 juni 2016

Alight - Scott Sigler

Titel: Alight
Författare: Scott Sigler
Serie: The Generations Trilogy #2
Sidor: 424 

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Alight reveals to readers the further adventures of Em, Spingate, O’Malley, Bishop, and the other young heroes introduced in Alive. In Alive, Em fought to assert herself as leader and her friends tried to comprehend their own mysterious identity; now she must wrestle not with the challenge of winning power but the grave responsibility of having assumed it, and she and her friends must contend with a grim fact: the revelation of their identity is not an answer but another question—and one with terrifying implications.  

Jag läste första boken i den här serien, Alive, förra året, och absolut älskade den. Självklart har jag sedan dess längtat efter denna uppföljare, och förväntningarna var riktigt höga. Tyvärr levde inte Alight upp till samma standard som Alive, men det var ändå en bok jag tyckte riktigt mycket om.

Vad jag gillade minst var att över halva första delen av boken inte höll samma spänning som i första boken. Där var jag ständigt förbluffad över alla makalösa plot twister, och jag hade inte samma känsla här. Missförstå mig inte dock, för det var fortfarande spännande, och framför allt, intressant att upptäcka den nya världen. Slutet var dock sjukt nervkittlande, och äntligen kom det en hel del nya twister. Så en mycket bra handling, men som led lite på grund av för höga förväntningar.

Av karaktärerna så tycker jag mycket om Em. Hon är modig och smart, och jag gillar att hon vågar ta de tuffa besluten. Det är lite av en kärlekstriangel i den här boken, men jag tycker inte att den tog upp alltför stor plats. Själva romansen känns dock inte helt utvecklad, men jag har min favorit i Bishop. Jag var mer förtjust i O'Malley i första boken, men efter denna så --> har han ju självklart ingen plats något längre. Vilket är helt okej för mig, även om det var lite sorgligt när Em dödade honom, spoilers slut.

Alight var en väldigt bra bok, även om den inte riktigt nådde upp till mina förväntningar. Jag var dock väldigt förtjust i slutet, och jag ser oerhört mycket fram emot den sista boken i serien. Även om jag försöker hålla förväntningarna nere den här gången.



8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar