lördag 25 juni 2016

Days of Blood and Starlight - Laini Taylor

Titel: Days of Blood and Starlight
Författare: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke and Bone #2
Sidor: 513

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Art student and monster's apprentice Karou finally has the answers she has always sought. She knows who she is—and what she is. But with this knowledge comes another truth she would give anything to undo: She loved the enemy and he betrayed her, and a world suffered for it.

In this stunning sequel to the highly acclaimed Daughter of Smoke & Bone, Karou must decide how far she'll go to avenge her people. Filled with heartbreak and beauty, secrets and impossible choices, Days of Blood & Starlight finds Karou and Akiva on opposing sides as an age-old war stirs back to life.

While Karou and her allies build a monstrous army in a land of dust and starlight, Akiva wages a different sort of battle: a battle for redemption. For hope.

But can any hope be salvaged from the ashes of their broken dream?
 


Jag läste Daughter of Smoke and Bone i Juni 2012, och köpte genast hem den här uppföljaren när den släpptes. Och trots att serien har stått och lockat mig i bokhyllan i flera år, så har det dröjt ända tills nu för mig att plocka upp Days of Blood and Starlight. Vilket jag givetvis inte alls förstår varför, nu när jag har läst ut den.

Handlingen är vansinnigt gripande, och jag kunde knappt sluta läsa. Jag älskar den här världen av chimaeras och änglar, och jag tycker att det är ännu mer spännande nu när Karou har fått reda på sin bakgrund. Dessutom gillar jag att handlingen går lite tillbaka till som den var i början av Daughter of Smoke and Bone, innan kärlekshistorian överskuggade allt. Slutet var dessutom fantastiskt spännande, och jag tänker genast kasta mig över bok 3 i serien. I övrigt är jag helt förälskad i Laini Taylors språk, vilket är så vackert att jag bara vill gråta.

Av karaktärerna så är Karou min klara favorit. Trots att hon hade det så kämpigt i den här boken så gav hon aldrig upp, och jag ser fram emot hennes utveckling i nästa bok. Akiva är helt okej, men jag är inte helt såld på honom än. Däremot tycker jag om relationen mellan honom och Karou mycket. Jag var även glad att få se mer av Zuzana och Mik här, och de är verkligen bedårande tillsammans.

Days of Blood and Starlight var en alldeles magisk bok, och jag ångrar verkligen att jag inte läst den tidigare. Rekommenderas varmt. 


Favoritcitat:

“Once upon a time, a girl lived in a sandcastle, making monsters to send through a hole in the sky.” 

“I know. Life is so unfair. I'm still not going to pee on Karou's ex-boyfriend for you."
"What? I wasn't even going to ask you to." In her most reasonable tone, Zuzana explained explained, "I just want you to pee in a balloon so I can drop it on him.” 


“I'm going to join them", he said. And he did. When Sveva fled, Rath stayed and fought with the rebels.
And died with them, right there at the toes of the mountains.
And was dragged with them into a big pile.
And burned”  


9 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar