fredag 3 juni 2016

Minirecensioner x 2

Titel: Saknar dig
Författare: Harlan Coben
Serie: -
Sidor: 427

Polisdetektiven Kat Donovan upptäcker sin ex-fästmans profil på en dejtingsajt, och innan hon vet ordet av är hon en hemsk konspiration på spåren. En konspiration där beräknande monster lurar på de mest sårbara och törstande ...

Samtidigt förtärs Kat av en utredning som ställer hennes känslor för alla dem som stått henne nära på hårt prov, hennes exfästman, hennes mamma och slutligen hennes pappa som varit död i närmare två decennier och vars mord aldrig blev uppklarat. Med sitt eget och andras liv som insats balanserar Kat mellan det förflutna och nuet i jakt på sanningen.
 


Harlan Coben var min absoluta favoritförfattare för en sisådär 5 år sedan. Efter det så har jag bara läst deckare väldigt sporadiskt, men när hans nya bok kom blev jag nyfiken. Saknar dig var både spännande och obehaglig. Och nästan omöjlig att sluta läsa. Det är det som är grejen med Coben, han är liksom alltid bra. Och trots att Saknar dig inte var min favorit av honom, så är den fortfarande riktigt bra, och jag rekommenderar den gärna. 

8 / 10

Titel: Bright Blaze of Magic
Författare: Jennifer Estep
Serie: Black Blade #3
Sidor: 308

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

As a thief, I'm good at three things: hiding in the shadows, getting in and out unseen, and uncovering secrets. I put these skills to work for the Sinclair Family, one of the magical mobs that run the tourist town of Cloudburst Falls.

Everyone knows Victor Draconi wants to take over all the other Families--and kill every last Sinclair. What they don't know is that I'm on to him, and no way will I let the man who murdered my mom get away with hurting all the other people I care about. Especially when I've got places to break into, stuff to steal, and Devon Sinclair fighting right by my side…


Jennifer Estep har skrivit en av mina favoritserier (Mythos Academy), och jag har haft väldigt höga förväntningar på hennes nya Black Blade serie. Kanske är det därför som jag inte fastnat för den på samma sätt som jag gjorde med Mythos. Avslutande Bright Blaze of Magic är ändå en riktigt bra bok, och jag gillar särskilt världen med magi, monster och maffian. Det är mycket action och det är väldigt snabbläst. Karaktärerna är också charmiga, och i det stora hela så var Bright Blaze of Magic en mycket värdig avslutning. En väldigt bra serie, och även om jag personligen kanske hade hoppats på lite mer, så rekommenderar jag den ändå gärna.

8 / 10 

2 kommentarer:

  1. Två nya bekantskaper för mig. Läser typ aldrig deckare men Harlan Coben kanske skulle kunna ändra det då. Blir nyfiken när du berömmer honom så :) Black Blade ser vacker ut på framsidan. :) Kanske testar serien om den kommer i min väg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte eller sådär jättemycket för decare nu för tiden, men Harlan Coben kommer alltid att vara en favorit. Jag rekommenderar särskilt Berätta inte för någon (som även finns som en fransk film) om du känner att du vill prova på. :) Black Blade var också jättebra, men rekommenderar hellre Mythos Academy. Som jag ÄLSKAR! :P

      Radera