måndag 4 mars 2013

Asunder - Jodi Meadows

Titel: Asunder
Författare: Jodi Meadows
Serie: Newsoul #2
Sidor: 406

Spoilervarning! Spoilers från tidigare bok förekommer.

DARKSOULS
Ana has always been the only one. Asunder. Apart. But after Templedark, when many residents of Heart were lost forever, some hold Ana responsible for the darksouls–and the newsouls who may be born in their place.

SHADOWS
Many are afraid of Ana’s presence, a constant reminder of unstoppable changes and the unknown. When sylph begin behaving differently toward her and people turn violent, Ana must learn to stand up not only for herself but for those who cannot stand up for themselves.

LOVE
Ana was told that nosouls can’t love. But newsouls? More than anything, she wants to live and love as an equal among the citizens of Heart, but even when Sam professes his deepest feelings, it seems impossible to overcome a lifetime of rejection.


Jag läste Incarnate förra våren och trodde aldrig att jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Asunder blev därför ett måste att förhandsbeställa, och nu i efterhand är jag väldigt glad över det, trot att den var snäppet sämre än Incarnate.

Asunder är en väldigt bra bok, men det händer inte så mycket. Den innehåller karaktärsutveckling, bygger mycket på relationer och musiken är ofta i fokus. Det stör mig absolut inte, men jag har gärna sett lite mer action. Boken är ändå ganska spännande och det finns många frågor jag vill ha svar på. Vissa saker är hyfsat förutsägbara, medan andra är fullständiga överraskningar.

Jag gillar Ana väldigt mycket, jag tycker att hon är modig, rolig och osjälvisk. Hon vill väl och är villig att göra det rätta, oavsett konsekvenserna. Jag älskar att se henne försöka förstå saker och hon kan vara lite cynisk ibland.
Sam är helt okej, men lite personlighetslös. Han har levt i 5000 år och borde inte kännas så banal. Han är ett typiskt kärleksintresse, men utan djup.

Medan jag läser kan jag inte låta bli att fundera på om jag skulle vilja återfödas om och om igen. Det är väldigt intressant och gör boken väldigt tänkvärd.

Jag känner att jag har sagt mycket halvnegativa saker nu, men Asunder är en riktigt bra bok. Jag längtar väldigt efter sista boken och detta är en serie jag gärna rekommenderar.

                                                  7,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar