måndag 25 november 2013

The Forgotten - Saruuh Kelsey

Titel: The Forgotten
Författare: Saruuh Kelsey
Serie: The Lux Guardians #1
Sidor: 380

Honour and Horatia Frie are twins living in a world of wreck and ruin. 

Branwell and Bennet Ravel are twins living in a world of danger and secrecy.

Each tasked with an impossible quest, and faced with unimaginable struggles, they must work together to halt the utter devastation intended for both of their worlds.

The Forgotten är en bok jag velat läsa sedan jag först hörde talas om den. Författaren publicerar den gratis, och jag hade turen att få hem boken ganska fort efter dess release. Tyvärr glömde jag av den lite innan jag beslöt mig för att plocka upp den häromdagen, och upptäckte att The Forgotten var verkligen en bok för mig.

Handlingen är bokens starkaste sida, och den var fantastiskt spännande. Med en fenomenal blandning av en dystopisk framtid, tidsresor, steampunk och ett viktorianskt London, och med korta, snabba kapitel, blev den nästintill omöjlig att lägga ifrån sig. Boken berättas dessutom ur flera olika perspektiv, vilket spädde på behovet av att fortsätta läsa.

Om handlingen var bokens starka sida, så var karaktärerna tyvärr dess svaga sida. De var svåra att lära känna, och alla berättarröster lät likadana. Även om jag gillade att det var flera (läs 5) perspektiv, så har jag svårt att se varför två av dem var nödvändiga för historien, och dessa hade lätt kunnat plockas bort.

När det kommer till själva karaktärerna så gillade jag Bran och Honour mest. Jag var inte särskilt förtjust i Benny eller Horatia, men jag hade gärna velat se Horatias perspektiv. Eftersom jag gick miste om det, hade jag tyvärr väldigt svårt att bry mig om det som skedde i slutet..och det gör mig aningen irriterad.
Yosiah och Miya var helt okej, inga nya favoriter..men ändå tillräckligt intressanta.
Min största favorit i den här boken var Caroline, Bran och Bennys kusin. Hon var så himla störthärlig, och jag hade gärna velat se mer av henne. Förhoppningsvis i nästa bok?!


Saruuh Kelsy har skrivit en väldigt spännande debutbok, där handlingen lätt får 10/10 av mig. Tyvärr fastnade jag inte för karaktärerna, och berättarrösterna var på tok för lika, vilket drar ner på betyget. The Forgotten är ändå en bok jag gärna rekommenderar, och jag ser oerhört mycket fram emot nästa bok i serien.


7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar